eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu? › Re: Czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu?
    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze wystawiac faktury VAT / byc
    podatnikiem VATu?
    Date: Mon, 09 Jul 2007 16:34:28 +0200

    Dnia 09-07-2007 o 14:40:32 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > Umowa i rachunek pełnią różne funkcje. Umowa między innymi określa
    > obowiązek zapłaty i w tym sensie zapłata następuje na podstawie umowy.
    > Rachunek jest dokumentem księgowym ułatwiającym spółce zaksięgowanie
    > wydatku na czynsz. Ale w umowie może być także zapisane, że np. istnieje
    > obowiązek wystawiania rachunku i zapłata ma następować w terminie 14 od
    > od
    > otrzymania rachunku. Wtedy można powiedzieć, że w pewnym sensie zapłata
    > następuje na podstawie rachunku.
    > Zasadniczo nie istnieje w prawie obowiązek wystawiania rachunków przez
> [...]

    Wszytsko prawda, ja tylko dodam:

    W Ordynacji Podatkowej jest rozdział pt. "Rachunki", który
    pozwala wystawić rachunek praczktycznie każdemu, kto coś sprzedaje.
    Do tego jest rozporządzenie MF z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    naliczania
    odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu informacji,
    które muszą być zawarte w rachunkach - i jak nazwa wskazuje, są
    tam dane które musza się znaleźć na rachunku. Co ważne, samo słowo
    "rachunek" nie musi się nigdzie znaleźć, a co za tym idzie większość
    umów spełnia wymagania dla rachunków niejako "przy okazji" - i IMVHO
    to jest główna podstawa pozwalająca księgować takie umowy.
    Na koniec - jest jestszcze art. 160 Ordynacji, który można stosować w
    ostateczności
    - dowodem jest wszytsko co wskazuje na poniesienie kosztu a nie jest
    niezgodne z prawem
    - wszak zgodnie z orzecznictwem wadliwość dowodu księgowego nie przekreśla
    możliwości
    potrącenia kosztu, który ten dowód dokumentuje.