eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiupdof, KUP 2007, KPiRupdof, KUP 2007, KPiR
  • Data: 2007-06-18 10:23:21
    Temat: updof, KUP 2007, KPiR
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Usiłuję usystematyzować sobie księgowanie/potrącanie kup,
    no i wychodzi mi niezłe bagienko - przy memoriale(art. 22 ust 6 updof).
    Przy czym dla księgujących do 20. nast miesiąca jest jeszcze pewne pole
    manewru,
    natomiast ci co księgują na bieżąco mają jajuszko.

    (*uwaga: numery kolumn kpir sprzed ostatniej zmiany rozporzadzenia)

    Ale po kolei:


    (1.) Koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów/koszty niezwiązane
    bezpośrednio z przychodami

    Art. 22 ust. 5c updof precyzuje moment ich potrącenia, a więc ok.

    Z tym że pozostaje pytanie techniczne, czy w przypadku otrzymania faktury
    po zamknięciu
    KPiR za dany miesiąc należy korygować ten miesiąc czy wpisać do kolejnego
    jako pierwsza pozycja
    (bo potrącić trzeba z datą poniesienia, czyli z datą dokumentu zgodnie z
    art 22. ust 6b -
    rozumiem że ta data ma iść do kol. 2 KPiR i inna data byłaby niezgodna z
    ustawą..).
    A przy księgowaniu na bieżąco to już kompletnie nie idzie wpisać kosztu z
    datą poniesienia,
    jeśli faktura poszła pocztą..


    (2.) Koszty związane bezpośrednio z przychodami

    a) Są to na pewno koszty zakupu materiałów handlowych i towarów. Dla tej
    grupy kosztów
    nie ma odpowiednika art. 22 ust 5c udpof, a więc najwczesniej można je
    zaksięgować z dniem
    poniesienia(czyli w dacie faktury), ale zgodnie z art. 22 ust 5 można je
    potrącić
    dopiero wtedy, gdy zostały osiągnięte odpowiadające im przychody - czyli
    defacto
    najwcześniej w dniu sprzedaży towarów lub wyrobów w których użyto
    zakupionych materiałów.

    Jednak - jeśli dobrze to rozumiem - dla materiałów i towarów jest
    specjlana ściezka
    polegająca na tym, że zgodnie z par. 16 rozporzadzenia kpirowego(w zgodzie
    z art. 24 ust. 2 updof),
    do KPiR trzeba je wpisać(czyli defacto potrącić koszt, kol. 10) z datą
    otrzymania,
    a jeśli w danym roku nie zostaną sprzedane, to wypadają przy remanencie.
    Ponadto par. 11 rozporzadzenia penalizuje KPiRa z niewpisanymi zakupami,
    więc tym bardziej trzeba wpisywać
    zgodnie z rozporzadzeniem.

    b) co jednak zrobić z kosztami ubocznymi zakupu? Zgodnie rozporządzeniem,
    nie sa tak newralgiczne jak
    koszty zakupu materiałów/towarów, więc zgodnie z ustawą należałoby je
    potrącać nie wczesniej
    niż odpowiadający im przychód. Tylko jak to wpisać do KPiR? Najpierw do
    kol. 16(pusta kolumna m.in
    na koszty odnoszące się do przychodów z przyszłych okresów) a przy
    sprzedaży
    przeksiegować do kol. 11? Tylko jak to śledzić, jeśli dostałem całą pakę
    towarów, a transport wyniósł
    100zł? Na mój gust, żeby nie popaść w paranoję, taki koszt nie jest wtedy
    związany z konkretny
    przychodem, i potrącić go trzeba w dacie faktury?

    c) koszy robocizny - niestety rozporządzenie nie określa co to są te
    koszty robocizny, jednak
    penalizuje ich niewpisanie(w par. 11).
    Na mój gust na pewno będą to wypłaty z tytułu umów o pracę, zapewne też
    wypłaty z tytułu UoD/UZ,
    jeśli druga strona nie robi tego w ramach DG.
    Natomiast koszt wykonania takiego samego zlecenia przez OF w ramach DG nie
    jest już wg mnie kosztem robocizny, gdyż wtedy to nawet koszty np. kuriera
    czy zewnętznego montera który pracuje dla Spzoo czy SA musiały by być
    kosztem robocizny - co wg mnie jest absurdalne.
    Podział ten wynika dla mnie też z faktu, że minister w par. 11
    rozporządzenia chciał spenalizować
    pracę na czarno, gdyż jeśli ja nie wpiszę w swoje księgi czyjegoś
    wynagrodzenia, to po tym wynagrodzeniu
    nie ma śladu. Natomiast zamówienie tego samego w DG OF, spółce osobowej
    czy kapitałowej zostawia ślad w papierach tego podmiotu, a więc z punktu
    widzenia fiskusa jest to taka sama transakcja jak zakup
    np. komputera.

    Wracając do sedna - czy takie koszty stanowią koszty bezpośrednio związane
    z przychodami czy też nie?
    Dajmy na to - pracownik lub zleceniobiorca montują jakis wyrób, wiemy ile
    tego zrobili i ile zarobili.
    Czy więc płatność taka jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem?
    Jeśli nie, to wszytsko gra,
    gdyż wpisuję to do KPiR z datą wypłaty/postawienia do dyspozycji(zgodnie z
    art. 23 ust 1 pkt 55 updof).
    Jeśli natomiast takie koszty są bezposrednio związane z przychodami(na
    zasadzie - zrobił 50szt,
    dostał 1500, więc koszt na sztukę wynosi 30zł), to wtedy mamy małego zonka
    - rozporządzenie
    każe bezwarunkowo wpisywać takie wypłaty, natomiast ustawa mówi, że nie
    można takiego kosztu potrącić
    przed uzyskaniem odpowiadającego mu przychodu. Więc jedynym wyjściem
    byłoby wpisanie teog do kol. 16
    kpir żebyu zapewnić rzetelność księgi, a następnie przeksiegowanie do kol
    13 w momencie uzyskania przychodu. Tylko jak to śledzić dla co bardziej
    złożonych sytuacji?
    Bo jeśli są to koszty bezpośrednio związane z przychodaim, a ja wpiszę je
    do kol. 13 KPiR niezaleznie od przychodu, to z rozporzadzeniem jest ok,
    natomiast łamię ustawę...

    d) koszty usług podwykonawców prowadzących DG - podobnie jak z robocizną,
    ale nie ma wymogu wpisywania
    pod groźba utraty rzetelności księgi. Czyli tutaj, jeśli koszt zahacza o
    bezpośredniość związku
    z przychodem, rozumiem że najbezpieczniej jest go potrącić wpisując do
    KPiR dopiero z datą przychodu? Ustawa bowiem nie precyzuje daty potrącenia
    kosztów bezpośrednio związanych z przychodami,
    zakreślając tylko widełki - w odpowiednim roku podatkowym, nie wcześniej
    niż poniesiono
    (czyli nie wczesniej niż data na faturze/innym dokumencie).
    Albo też można wpisać do kol 16 w dacie poniesienia a następnie do kol 14
    w momencie uzyskania
    odpowiadającego przychodu?


    Ogólnie to mam wrażenie że ustawa i rozporzadzenie się rozjechały mocno i
    jedynym kompleksowym rozwiązaniem
    byłoby wpisywanie kosztów bezpośrednich do kol. 16 w terminie wymaganym
    przez rozporzadzenie,
    a następnie przeksięgowywanie ich do odpowiedniej kolumny w momencie
    potrącenia kosztu.
    Jednak czy nie spowodowałoby to wadliwości księgi?

    pozdrawiam




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1