-
Data: 2007-06-18 10:23:21
Temat: updof, KUP 2007, KPiR
Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Usiłuję usystematyzować sobie księgowanie/potrącanie kup,
no i wychodzi mi niezłe bagienko - przy memoriale(art. 22 ust 6 updof).
Przy czym dla księgujących do 20. nast miesiąca jest jeszcze pewne pole
manewru,
natomiast ci co księgują na bieżąco mają jajuszko.
(*uwaga: numery kolumn kpir sprzed ostatniej zmiany rozporzadzenia)
Ale po kolei:
(1.) Koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów/koszty niezwiązane
bezpośrednio z przychodami
Art. 22 ust. 5c updof precyzuje moment ich potrącenia, a więc ok.
Z tym że pozostaje pytanie techniczne, czy w przypadku otrzymania faktury
po zamknięciu
KPiR za dany miesiąc należy korygować ten miesiąc czy wpisać do kolejnego
jako pierwsza pozycja
(bo potrącić trzeba z datą poniesienia, czyli z datą dokumentu zgodnie z
art 22. ust 6b -
rozumiem że ta data ma iść do kol. 2 KPiR i inna data byłaby niezgodna z
ustawą..).
A przy księgowaniu na bieżąco to już kompletnie nie idzie wpisać kosztu z
datą poniesienia,
jeśli faktura poszła pocztą..
(2.) Koszty związane bezpośrednio z przychodami
a) Są to na pewno koszty zakupu materiałów handlowych i towarów. Dla tej
grupy kosztów
nie ma odpowiednika art. 22 ust 5c udpof, a więc najwczesniej można je
zaksięgować z dniem
poniesienia(czyli w dacie faktury), ale zgodnie z art. 22 ust 5 można je
potrącić
dopiero wtedy, gdy zostały osiągnięte odpowiadające im przychody - czyli
defacto
najwcześniej w dniu sprzedaży towarów lub wyrobów w których użyto
zakupionych materiałów.
Jednak - jeśli dobrze to rozumiem - dla materiałów i towarów jest
specjlana ściezka
polegająca na tym, że zgodnie z par. 16 rozporzadzenia kpirowego(w zgodzie
z art. 24 ust. 2 updof),
do KPiR trzeba je wpisać(czyli defacto potrącić koszt, kol. 10) z datą
otrzymania,
a jeśli w danym roku nie zostaną sprzedane, to wypadają przy remanencie.
Ponadto par. 11 rozporzadzenia penalizuje KPiRa z niewpisanymi zakupami,
więc tym bardziej trzeba wpisywać
zgodnie z rozporzadzeniem.
b) co jednak zrobić z kosztami ubocznymi zakupu? Zgodnie rozporządzeniem,
nie sa tak newralgiczne jak
koszty zakupu materiałów/towarów, więc zgodnie z ustawą należałoby je
potrącać nie wczesniej
niż odpowiadający im przychód. Tylko jak to wpisać do KPiR? Najpierw do
kol. 16(pusta kolumna m.in
na koszty odnoszące się do przychodów z przyszłych okresów) a przy
sprzedaży
przeksiegować do kol. 11? Tylko jak to śledzić, jeśli dostałem całą pakę
towarów, a transport wyniósł
100zł? Na mój gust, żeby nie popaść w paranoję, taki koszt nie jest wtedy
związany z konkretny
przychodem, i potrącić go trzeba w dacie faktury?
c) koszy robocizny - niestety rozporządzenie nie określa co to są te
koszty robocizny, jednak
penalizuje ich niewpisanie(w par. 11).
Na mój gust na pewno będą to wypłaty z tytułu umów o pracę, zapewne też
wypłaty z tytułu UoD/UZ,
jeśli druga strona nie robi tego w ramach DG.
Natomiast koszt wykonania takiego samego zlecenia przez OF w ramach DG nie
jest już wg mnie kosztem robocizny, gdyż wtedy to nawet koszty np. kuriera
czy zewnętznego montera który pracuje dla Spzoo czy SA musiały by być
kosztem robocizny - co wg mnie jest absurdalne.
Podział ten wynika dla mnie też z faktu, że minister w par. 11
rozporządzenia chciał spenalizować
pracę na czarno, gdyż jeśli ja nie wpiszę w swoje księgi czyjegoś
wynagrodzenia, to po tym wynagrodzeniu
nie ma śladu. Natomiast zamówienie tego samego w DG OF, spółce osobowej
czy kapitałowej zostawia ślad w papierach tego podmiotu, a więc z punktu
widzenia fiskusa jest to taka sama transakcja jak zakup
np. komputera.
Wracając do sedna - czy takie koszty stanowią koszty bezpośrednio związane
z przychodami czy też nie?
Dajmy na to - pracownik lub zleceniobiorca montują jakis wyrób, wiemy ile
tego zrobili i ile zarobili.
Czy więc płatność taka jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem?
Jeśli nie, to wszytsko gra,
gdyż wpisuję to do KPiR z datą wypłaty/postawienia do dyspozycji(zgodnie z
art. 23 ust 1 pkt 55 updof).
Jeśli natomiast takie koszty są bezposrednio związane z przychodami(na
zasadzie - zrobił 50szt,
dostał 1500, więc koszt na sztukę wynosi 30zł), to wtedy mamy małego zonka
- rozporządzenie
każe bezwarunkowo wpisywać takie wypłaty, natomiast ustawa mówi, że nie
można takiego kosztu potrącić
przed uzyskaniem odpowiadającego mu przychodu. Więc jedynym wyjściem
byłoby wpisanie teog do kol. 16
kpir żebyu zapewnić rzetelność księgi, a następnie przeksiegowanie do kol
13 w momencie uzyskania przychodu. Tylko jak to śledzić dla co bardziej
złożonych sytuacji?
Bo jeśli są to koszty bezpośrednio związane z przychodaim, a ja wpiszę je
do kol. 13 KPiR niezaleznie od przychodu, to z rozporzadzeniem jest ok,
natomiast łamię ustawę...
d) koszty usług podwykonawców prowadzących DG - podobnie jak z robocizną,
ale nie ma wymogu wpisywania
pod groźba utraty rzetelności księgi. Czyli tutaj, jeśli koszt zahacza o
bezpośredniość związku
z przychodem, rozumiem że najbezpieczniej jest go potrącić wpisując do
KPiR dopiero z datą przychodu? Ustawa bowiem nie precyzuje daty potrącenia
kosztów bezpośrednio związanych z przychodami,
zakreślając tylko widełki - w odpowiednim roku podatkowym, nie wcześniej
niż poniesiono
(czyli nie wczesniej niż data na faturze/innym dokumencie).
Albo też można wpisać do kol 16 w dacie poniesienia a następnie do kol 14
w momencie uzyskania
odpowiadającego przychodu?
Ogólnie to mam wrażenie że ustawa i rozporzadzenie się rozjechały mocno i
jedynym kompleksowym rozwiązaniem
byłoby wpisywanie kosztów bezpośrednich do kol. 16 w terminie wymaganym
przez rozporzadzenie,
a następnie przeksięgowywanie ich do odpowiedniej kolumny w momencie
potrącenia kosztu.
Jednak czy nie spowodowałoby to wadliwości księgi?
pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 18.06.07 12:24 t...@o...pl
- 18.06.07 12:27 t...@o...pl
- 18.06.07 22:05 Gotfryd Smolik news
- 18.06.07 21:45 Gotfryd Smolik news
- 19.06.07 10:32 t...@o...pl
- 19.06.07 10:47 t...@o...pl
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro