  • Data: 2006-12-27 16:35:52
    Temat: dochód poniżej 50 zł jak księgować
    Od: "owl" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam.
    od niedawna prowadzę działalność gospodarczą. jest to działalność usługowa
    (usługi dla firm), jestem na KPiR i VAT. (1.12.2006 zarejestrowana
    działalność)
    w działalności główne koszty to wynagrodzenia dla pracowników a właściwie
    wykonawców dzieła (umowa o dzieło). część z tych wykonawców to w miarę stali
    współpracownicy (chociaż firma za krótko działa żeby mówić o stałości we
    współpracy), natomiast przeważająca część z wykonawców to osoby, które
    wykonają dla mnie jedną malutką usługę i w danym miesiącu lub nawet roku nie
    zarobią więcej niż 50 zł. (maks 150 zł) (żeby była jasność - to zarobek za
    godzinkę ich pracy. po prostu potrzebuję w różnych miastach na chwilkę kogoś
    wynająć, zapłacić mu i tyle. te osoby nie mogą się powtarzać.)
    sama zanim założyłam działalność podpatrywałam sposób rozliczania się z
    takimi osobami w konkurencyjnych firmach. i niestety właściwie w każdej jest
    inna zasada:
    -wykonawca dzieła musi podpisać umowę o dzieło plus rachunek bez względu na
    zarobioną kwotę,
    - wykonawcy dzieła dostają bony towarowe do zrealizowania w sklepach w całej
    Polsce,
    - wykonawca dzieła podpisuje świstek z imieniem i nazwiskiem że wymienioną
    kwotę otrzymał (bez NIPu i innych danych) - w przypadku otrzymania pieniędzy
    do ręki.
    - wykonawca dzieła nie podpisuje nic, dostaje pieniądze przelewem i tyle.

    w tym miesiącu na szczęście takiego problemu jeszcze nie miałam - wszyscy
    wykonawcy dzieła zarobili ponad 100 zł, ale przewiduję też i mniejsze stawki
    (oczywiście za mniejszą pracę) w kolejnych miesiącach.
    i tu pytania:
    - jaki sposób rozliczania się a takimi osobami polecalibyście?
    - czy jest jakaś kwota dochodu, do wysokości której nie muszę składać za te
    osoby PIT do urzędu?
    - jeśli tak to jaka jest wysokość tej kwoty?
    - jeśli tak to w jaki sposób wpiszę taki wydatek w KPiR? w wynagrodzeniach?
    - co może stanowić potwierdzenie poniesienia wydatku? sam wyciąg z
    przelewami bankowymi wystarczy?
    - czy potrzebuję od tych osób zbierać wszystkie dane potrzebne do umowy o
    dzieło i wypisywać umowę, czy może jest jakiś prostszy sposób?

    pozdrawiam
    owl