  • 1. Data: 2002-09-13 14:11:11
    Temat: darowizna - pieniadze
    Od: "misieq " <m...@N...gazeta.pl>

    Mam dostac darowizne od Babci - dosc wysoka sume, wieksza niz prog zwolnienia
    z podatku od spadkow i darowizn. Z zaplaceniem podatku juz sie praktycznie
    pogodzilem, ale dalej odstrasza mnie (poki co mglista) perspektywa zaplacenia
    taksy notarialnej. I tu pojawiaja sie pytania:

    czy umowa darowizny musi byc zawarta przed notariuszem?

    ile wynosi taksa notarialna? (slyszalem ze kilka procent, ale nie wiem gdzie
    to sprawdzic)

    jesli nie bede zawieral umowy przed notariuszem, to chyba powinienem zglosic
    sie do urzedu skarbowego; w takim razie wlasciwy jest US w miejscu
    zamieszkania Babci czy moj? czy sa do tego jakies formularze?

    W jakich ustawach szukac tych informacji?

    Z gory dzieki za pomoc i udanego weekendu (u mnie sliczna pogoda).
    :-))

    misieq

  • 2. Data: 2002-09-13 16:10:29
    Temat: Re: darowizna - pieniadze
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > czy umowa darowizny musi byc zawarta przed notariuszem?

    Z tego co wiem to nie, wystarczy forma pisemna z podpisem Babci. W zasadzie
    nie musisz też płacić podatku od darowizny jeżeli trochę pokombinujesz.

    --
    Piotr Wypych

  • 3. Data: 2002-09-13 22:20:11
    Od: "misieq " <m...@N...gazeta.pl>

    Piotr Wypych <c...@c...atomnet.pl> napisał(a):

    > Z tego co wiem to nie, wystarczy forma pisemna z podpisem Babci. W zasadzie
    > nie musisz też płacić podatku od darowizny jeżeli trochę pokombinujesz.

    Mozesz troche rozwinac? Przeznaczenie pieniedzy na cele mieszkaniowe nie wchodzi w
    gre, bo to za mala suma. Nic innego nie przychodzi mi do glowy. :-(

    misieq

  • 4. Data: 2002-09-14 19:32:13
    Od: "Andrzej" <u...@t...lt>

    U mnie niestety zaczęło lać
    Ale to aż Wilno
    Pozdrawiam i życzę zapłacić jak najmniej notariuszowi.
    Pozdrawiam
    Andrzej
    PS Tylko nie wiem dlaczego chcesz całą sumą zgłaszać do urzędu skarbowego ?
    Oprócz tego możesz w dokumentach wpisać ( możecie ) że to stało się wiele
    lat temu a w każdym razie więcej niż 5 bo chyba tyle trwa czepianie się o
    sprawy podatkowe ( jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie ), oczywiście w
    Polsce

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 5. Data: 2002-09-16 06:32:04
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Mozesz troche rozwinac? Przeznaczenie pieniedzy na cele mieszkaniowe nie
    wchodzi w gre, bo to za mala suma. Nic innego nie przychodzi mi do glowy.
    :-(

    Szkoda, bo właśnie o tym myślałem. Inne pomysły to: darowizna dwustopniowa,
    czyli rozbicie jej na kilka osób, tak że każda z sum będzie poniżej progu 9
    tys np Babcia->rodzice->Ty. Inny pomysł to pożyczka, której nigdy nie
    zwrócisz. Najlepiej w wariancie z wekslami, wtedy płacisz tylko drobną
    opłatę skarbową.

    P.

  • 6. Data: 2002-09-16 09:57:00
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Sep 2002, Piotr Wypych wrote:
    [...]
> [...]
    >+ tys np Babcia->rodzice->Ty. Inny pomysł to pożyczka, której nigdy nie

    Przyjmujemy że jest lege artis.

    >+ Najlepiej w wariancie z wekslami, wtedy płacisz tylko drobną
    >+ opłatę skarbową.

    Sprzeciw !

    AFAIK i AFAIR weksel jest tylko zabezpieczeniem lub dokumentem
    zapłaty.
    Od faktu wystawienia weksla pobiera się opłatę skarbową, ale
    to jest opłata "za prawo do wystawienia własnego pieniądza"
    (którym w istocie jest weksel :)) !
    Opłata skarbowa nie ma *nic wspólnego* z opodatkowaniem transakcji
    która została owym wekslem zapłacona: stosownie do tego
    czy weksel jest zabezpieczeniem czy zapłatą, w momencie dokonania
    zapłaty weksla (czyli wymiany "swojego pieniądza" na "pieniądz
    państwowy") lub zapłaty owym wekslem trzeba przyjąć do wiadomości
    że ma miejsce transakcja - i o ile od owej transakcji podatek się
    nalezy, to się należy... !
    Inaczej mówiąc: BYĆ MOŻE (nie wiem) dałoby się za pomocą weksla
    odwlec moment uznania transakcji (i obowiązku podatkowego),
    ale możliwości uniknięcia - nie widzę...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-09-16 10:20:59
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

    > Inaczej mówiąc: BYĆ MOŻE (nie wiem) dałoby się za pomocą weksla
    > odwlec moment uznania transakcji (i obowiązku podatkowego),
    > ale możliwości uniknięcia - nie widzę...

    Zgadzam się, z wekslem sprawa jest śliska ale do obronienia (obrót papierami
    wartościowymi). Zapraszam na
    http://www.weksel.pl/
    tam są wyłożone wszestkie argumenty i nawet test US.

    P.

  • 8. Data: 2002-09-16 10:45:03
    Od: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>

> [...]
    > sprawy podatkowe ( jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie ), oczywiście

    Z tymi 5 latami to niezupełnie tak. US zawsze może oszacować majątek
    obywatela i poprosić o podkładki, gdzie to zarobił i czy uiścił podatek. Z
    sumy z której sie nie da wyspowiadać pobieraja 75%. I nie działają
    wyjaśnienia typu: zarobiłem to 15 lat temu i zgubiłem kwitki. Kwitki
    powinieneś był przechować w swoim interesie, gdyż w tego rodzaju
    postępowaniu jesteś winny dopóki nie udowodnisz, że jest inaczej.
    Co 5 lat natomiast możesz dostać nową darowiznę od tej samaj osoby, tyle, że
    5 lat temu limit nieopodatkowanej darowizny był niższy (chyba 6 tys). No i
    antydatując dokumenty wkraczasz na grunt bardziej grząski niż zwykłe
    omijanie podatku.

    P.

  • 9. Data: 2002-09-27 07:42:56
    Od: p...@p...onet.pl

    > wchodzi w gre, bo to za mala suma. Nic innego nie przychodzi mi do glowy.
    > :-(
    >
    > Szkoda, bo właśnie o tym myślałem.

    A jak to jest z tym przeznaczeniem?
    Mam taką sytuację, że parę lat temu dostałem od rodziców pieniądze
    i buduję za to dom.
    Tylko zapomniałem się przyznać US...
    I nie wiem, co teraz zrobić w obliczu deklaracji majątkowych?
    Czy warto spróbować przedawnienia?
    Oczywiście nie było żadnej umowy notarialnej.

    Dzięki
    PS