    From: "Arkadiusz Lipiec" <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Zerowy dochód == zerowe koszty? PIT-36
    Date: Tue, 18 May 2004 20:45:18 +0000 (UTC)

    Dostałem dzisiaj pismo z US, w którym zakwestionowano moje zeznanie PIT-36 za
    ubiegły rok. Do grudnia wszystkie wyliczenia były w porządku, w grudniu
    założyłem własną DG, jednak nie wystawiłem żadnej faktury (pełna księgowość).
    Było kilkaset złotych kosztów które ująłem w zeznaniu rocznym jako KUP. W pole
    dochód z pozarolniczej działalności wpisałem zgodnie z prawdą wartość 0.

    No i tu zaczęły się schody. Pisemko z US kwestionuje właśnie koszty z DG, z
    uwagi na to, że dochód wyniósł zero (czyli nie było...). Stąd rodzi się moje
    pytanie:

    - czy US ma prawo twierdzić, że nie może uwzględnić KUP bo dochód za zeszły
    rok był 0 (ale przecież do cholery działalność była założona w grudniu to co -
    od razu muszę generować dochód)? Mam wszystkie dokumenty potwierdzające koszty
    i prawidłowo rozliczoną KPiR za 2003 r. (mały podatnik, remanent, kilometrówkę
    itd.). Osobiście nie byłem w US bo byłaby awantura (kilkaset złotych piechotą
    nie chodzi - niestety biurwa nie podała podstawy prawnej swojej decyzji więc
    będę się kłócił chociaż o to.

    - Z moich dociekań wynika, że zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku doch/od
    osób fizycznych art. 24 punkt 2, przychód z działalności = dochód - koszty.
    Nie ma do rzeczy nic czy dochód był 0 czy 100000. Skutki prawne są takie, że
    jak są Koszty to należy mi się zwrot podatku (właśnie o to chodzi w tym
    pisemku - bo US nie chce zwrócić niczego)

    Zaznaczam, że DG była założona z pełną świadomością, staram się składać
    wszelkie deklaracje w terminie i płacić podatki i inne ZUS-y (dopóki nie
    podwyższą - to wtedy niestety zamykam działalność jak wielu moich znajomych),
    ale to mnie po prostu wkurzyło. Czy US ma jakieś podstawy prawne aby sobie ot
    tak odmówić zwrotu podatku? Jaka to może być podstawa? Nie mam ochoty
    podarować naszemu kochanemu skarbowi państwa tych kilkuset zł. Dla mnie to
    dużo, a oni to po prostu przejedzą...