  • 11. Data: 2005-11-24 07:39:08
    Temat: Re: ZUS-y na ostatni PIT-5
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Dokładnie tak robią.
    > W pierwszej kolejności uznają, że nie zapłaciłeś
    > składek dobrowolnych.
    > Dopłać, napisz wniosek o przywrócenie terminu,
    > to się przekonasz czy zawiesili ci chorobowe.

    Nie bardzo rozumiem pojęcie "przywrócenie terminu"? Terminu czego?

    Jesli *uznali*, że w kwietniu, maju i czerwcu nie zapłaciłem
    chorobowego to:

    1) Na ile czasu zawiesili mi mozliwosc otrzymania zasiłku?
    To chyba było pół roku?

    2) A co z moją nadpłatą (w stosunku do stawek bez chorobowego)?
    Przecież niedopłaciłem tylko o 90 gr :-) DRA nie składam, więc
    co oni z tym robią? Czarna dziura zjada?

    3) Czemu się nie plują, że im sie coś nie zgadza i nie każą mi
    składać jakichś wyjaśnień albo zaległych DRA?
    (nie skladam żadnych DRA od b. dawna)...

    Ja bym to naprawdę chciał załatwić po najmniejszej linii oporu,
    bez pisania pism, bez wypełniania DRA. Mogę być "stratny" o prawo
    do chorobowego przez jakiś czas, nie zależy mi na tym
    (zwłaszcza jesli zawiesili mi to prawo jeszcze w kwietniu, przy pierszwej
    pomylce o 30 gr., wiec jesli na pól roku, to niebawem je odzyskam).

    Wszystko co pragnę wiedzieć, to czy mogę teraz po prostu dopłacić
    zaległe 90 gr, tak, aby na kolejnych PIT-ach (tzn. PIT-5 już nie będzie,
    więc mówmy o PIT-36) mieć taką kwotę odliczonąza "społeczne",
    jak ma 99% osób prowadzących 1-os DG. Nie chcę się tu po prostu
    wyróżniać.

    Dzięki,

    latet

  • 12. Data: 2005-11-24 08:13:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    latet napisał(a):

    > Nie bardzo rozumiem pojęcie "przywrócenie terminu"? Terminu czego?

    To znaczy, żeby uznali, że jednak Twoje dobrowolne ubezpieczenie
    nadal funkcjonuje- czyli, że nie nastąpiła przerwa w opłacaniu
    i że wyrażasz chęć kontynuacji.
    Skoro nie zapłaciłeś w terminie, to znaczy wg przepisów, że utraciłeś
    prawo do
    przywilejów wynikających z tego ubezpieczenia..
    Teraz musiałbyś, żeby nabrać praw wynikających
    z tego ubezpoieczenia opłacać składkę przez 180 dni znowu terminowo,
    gdyby nie mały drobiazg, o którym ponizej.

> [...]
    > Przecież niedopłaciłem tylko o 90 gr :-) DRA nie składam, więc
    > co oni z tym robią? Czarna dziura zjada?

    Nic. Płaciłeś żeby zaliczyć kolejny okres 180 dni,
    kiedy ubezpieczenie zacznie działać znowu, dgyby nie mały drobiazg :-)

    > 3) Czemu się nie plują, że im sie coś nie zgadza i nie każą mi
    > składać jakichś wyjaśnień albo zaległych DRA?
    > (nie skladam żadnych DRA od b. dawna)...

    A Ty myslisz, że ktoś tam siedzi i sprawdza na bieżąco Twoje
    wpłaty? Będziesz coś chciał od nich,
    to sprawdzą i sobie wyprostujesz
    papiery.

    > Ja bym to naprawdę chciał załatwić po najmniejszej linii oporu,
    > bez pisania pism, bez wypełniania DRA. Mogę być "stratny" o prawo
    > do chorobowego przez jakiś czas, nie zależy mi na tym

    To po co opłacasz?

    > (zwłaszcza jesli zawiesili mi to prawo jeszcze w kwietniu, przy pierszwej
    > pomylce o 30 gr., wiec jesli na pól roku, to niebawem je odzyskam).

    Odzyskałbyś 6 miesięcy od ostatniej pomyłki, gdyby nie mała
    nieścisłość w przepisach.
    Nie jest chyba do końca rozwikłany prawnie/technicznie problem
    wypadania z ubezpieczenia, bo wypadłeś i płacisz nadal,
    ale skoro się nie zgłosiłeś PONOWNIE do chorobowego,
    to okres Ci nie biegnie.
    ZUS jest w stanie wykorzystać ten mały kruczek, gdyby przyszło
    wypłacić jakiś znaczące dla nich świadczenie
    Dlatego uważam, że najlepiej jest napisać
    pismo do ZUS w tej sprawie i mieć czarno na białym
    odpowiedź, że jesteś objęty chorobowym.

> [...]
    > więc mówmy o PIT-36) mieć taką kwotę odliczonąza "społeczne",
    > jak ma 99% osób prowadzących 1-os DG. Nie chcę się tu po prostu

    Te 90gr w PIT to nie znaczy nic,
    wobec faktu, że jak nie wyjaśnisz sprawy w ZUS, to
    nie wiesz za co płacisz.
    Wiem, że nie chce Ci się nic pisać,
    ale uwierz - warto.

  • 13. Data: 2005-11-24 09:07:10
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > To po co opłacasz?

    Bo jestem dziwny :-)
    Np. do dzikiej furii doprowadza mnie istnienie obowiazku placania
    abonamentu RTV i z dziką satysfakcją go nie płacę i nie mam zamiaru,
    ale jesli będą go odgórnie doliczać do rachunku za prąd, to nie będzie
    mi to kompletnie przeszkadzało, bo nie będę musiał wykonywać
    tej osobnej, upokarzającej, sprzecznej z moimi poglądami, czynnosci
    wpłacania abonamentu RTV.

    Jednak w kwestii bycia stratnym o prawo do chorobowego, chodzilo
    mi glownie o to, że bład w opłatach mialem ponad pól roku temu,
    i sądziłem, ze to prawo mi już powoli wraca (gdyby nie ten twoj kruczek).

    > pismo do ZUS w tej sprawie i mieć czarno na białym
    > odpowiedź, że jesteś objęty chorobowym.

    To moze najpierw dopłacę te 90 gr (przy okazji najblizszej wplaty za
    tydzień),
    a potem napiszę pismo, że już dopłaciłem i chcę jak ten syn
    marnotrawny powrócić do pełnych łask Ojca ZeUSa.
    Choc z tego co piszesz to wyrównywanie tych 90 gr mija sie z celem,
    bo mi to nic nie da - nie przywrócą mi przez to "wstecznie" prawa
    do chorobowego a minionych miesiącach, zresztą po co mi ono,
    skoro wtedy nie chorowałem.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 14. Data: 2005-11-24 09:32:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    latet napisał(a):

> [...]
    > bo mi to nic nie da - nie przywrócą mi przez to "wstecznie" prawa
    > do chorobowego a minionych miesiącach, zresztą po co mi ono,

    Ale jak dzisiaj (czego Ci nie życzę)
    wpadniesz pod samochód i zostaniesz na pół roku
    przykuty do łóżka, to będziesz się strasznie
    irytował, że z powodu jakichś niewyjaśnionych
    do końca 90 gr nie dosyć, że nie możesz zarabiać,
    nie wypłacają zasiłku, to jeszcze musisz składki opłacać.

    Skoro już zdecydowałeś się to chorobowe płacić, to wyjaśnij
    jaki masz status w tej kwestii, bo jeśli Cię system wywalił
    z tego ubezpieczenia, to to co płacisz teraz i wydaje Ci się że jest
    chorobowym
    może jest rozliczane jako nadpłata składki np emerytalnej czy rentowej.

  • 15. Data: 2005-11-24 09:56:04
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <l...@l...pl> napisal(a):

    > Tzn. jakimi wlasciwymi?
    > Robie przelewy do ZUS z mBanku i tam nie ma miejsca na klasyczny tutuł,
    > tam jest wszystko zautomatyzowane.

    Właściwy miesiąc/rok deklaracji. Bo inaczej będziesz pisał sterty
    makulatury z wnioskami o przeksięgowanie i jeździł tam kilka razy, bo za
    każdym razem panie nie będą czegoś rozumieć w prostym piśmie.
    --
    Samotnik

    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem że na świecie jest
    tylu idiotów." -- Stanisław Lem

  • 16. Data: 2005-11-25 21:06:03
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > To moze najpierw dopłacę te 90 gr (przy okazji najblizszej wplaty za
    > tydzień),
    Tylko nie możesz sobie ot tak dopłacić tych 90 gr. One muszą wynikać z
    deklaracji. Czyli w twoim przypadku z korekt tych miesięcu w których masz
    niedopłatę. Robisz korektę - podajesz identyfikator 02 potem wpisujesz
    poprawne wartości a niedpołatę dopłacasz. I dopiero piszesz pismo do zus

    --
    PawełJ

  • 17. Data: 2005-11-26 00:07:26
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Tylko nie możesz sobie ot tak dopłacić tych 90 gr. One muszą wynikać z
    > deklaracji. Czyli w twoim przypadku z korekt tych miesięcu w których masz
    > niedopłatę.

    Ale niedopłata była tylko w przelewie, a nie w deklaracji.
    Deklaracja była poprawna (tzn. wcale jej nie było, bo nie trzeba
    składać, wtedy system w ZUS sobie zakłada, ze była taka jak
    być powinna, czyli poprawna).

    Latet

  • 18. Data: 2005-11-26 09:47:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Nov 2005, cef wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > wypadania z ubezpieczenia, bo wypadłeś i płacisz nadal,
    > ale skoro się nie zgłosiłeś PONOWNIE do chorobowego,

    O to to.
    I zdaje się że korzystają.
    W razie czego ZUS zwróci nadpłacone składki - oczywiście dopiero
    po procesie przed WSA :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-11-26 09:49:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Nov 2005, Samotnik wrote:

    > Ja to mam gorzej: trzy razy wplaciłem za dużo o ok. 2 zł. :) Co gorsza
    > odliczyłem to ślepo w PIT-5. Ciekawe, czy jeśli (tfu tfu) kiedyś będzie
    > kontrola, to będę się tłumaczył. :)))

    Z czego ???
    Przecież kilka razy wałkowaliśmy ten temat :), był chyba już i w RP
    i GP....
    W ustawie odnośnie składek społecznych zapisano wyraźnie: "zapłaconych
    w roku podatkowym".
    Zapłaciłeś ?
    Było w tytule "składka społeczna" ?
    No to o co chodzi ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2005-11-26 09:52:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Nov 2005, Samotnik wrote:

    > Właściwy miesiąc/rok deklaracji. Bo inaczej będziesz pisał sterty
    > makulatury z wnioskami o przeksięgowanie i jeździł tam kilka razy, bo za
    > każdym razem panie nie będą czegoś rozumieć w prostym piśmie.

    E, chyba ciupinkę przesadzasz... u mnie podanie gdzie nadpłaciłem
    (ile miało być, ile było), kiedy i nru id przelewu bankowego
    plus na co ma być zaliczone na razie zadziałało...
    Oczywiście w stylu "miało być: 100 zł, wpłacono: 102,50 zł,
    nadpłata: 2,50 zł, proszę przeksięgować na...."

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)