  • Data: 2007-03-23 18:44:55
    Temat: Ulga rehabilitacyjna - samochód
    Od: "Carrie" <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    dowiedziałam się właśnie, że osoba niepełnosprawna może odliczyć od
    dochodu wydatki na samochód będący jej własnością, w wysokości
    określonej limitem. Szukam teraz dokładniejszych informacji i to, co
    znajduję w internecie, bywa sprzeczne. Będę ogromnie wdzięczna, jeśli
    mnie ktoś oświeci, która interpretacja jest właściwa... :)
    Na stronie http://www.moneta.pl/artykul/20472/3/Ulga-rehabilita
    cyjna.html
    piszą, że m.in. ulga dotyczy:

    "używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność osoby
    niepełnosprawnej, *zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa* (...) - w
    wysokości nieprzekraczającej za 2006 r. 2280 zł"
    [czyli osoba zaliczona do III grupy inwalidzkiej nie ma prawa do
    ulgi...Tylko że podobno 'grupy inwalidzkie' już od kilku lat nie
    istnieją, a na orzeczeniach wpisywany jest _stopień
    niepełnosprawności_.]

    A kilka akapitów niżej piszą tak:

    "Uprawnione do korzystania z odliczeń są osoby, które zostały
    *zakwalifikowane do jednej z trzech grup niepełnosprawności* oraz
    otrzymujące rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do
    pracy albo rentę szkoleniową, a także posiadające orzeczenie o rodzaju
    stopnia niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 lat."
    [z powyższego rozumiem, że ulga - samochodowa też? - przysługuje
    osobie z orzeczoną niepełnosprawnością dowolnego stopnia *i*
    otrzymującej rentę. Co wyklucza osoby niepełnosprawne nie otrzymujące
    renty i będące zdolne do pracy :>]

    W przypadku, który mnie interesuje, podatnik jest pełnoletni i ma
    orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności. Jak to się ma do grup
    inwalidzkich, czy to jest III grupa?
    Podatnik jest aktywny zawodowo, pracuje na etacie i nie otrzymuje
    żadnej renty. Niepełnosprawność orzeczono na podstawie dużego ubytku
    słuchu i osoba ta odlicza sobie co rok wydatki związane z zakupem i
    użytkowaniem aparatów słuchowych. Czy wydatki na samochód może
    odliczyć, czy nie?
    Żeby było zabawniej, samochód jest współwłasnością drugiej osoby, też
    pełnoletniej i też z lekkim stopniem niepełnosprawności. Który z
    właścicieli ma prawo do odliczenia? Może obydwaj - czy w takiej samej
    wysokości?
    Nie mam teraz pod ręką programu do PIT-ów 2006, ale OIDP w
    informacjach pomocniczych, w punkcie dot. ulgi rehabilitacyjnej, nie
    ma żadnej wzmianki, iż ulga ta dotyczy wyłącznie inwalidów I lub II
    grupy...

    Bardzo proszę o możliwie zrozumiałe objaśnienie lub skierowanie mnie
    do źródła jednoznacznego i wiarygodnego. Z góry dziękuję :)

    Pozdrawiam, Carrie