    From: Akhia <a...@i...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Składki ZUS - pytanie o podstawy prawne
    Date: Wed, 28 Feb 2007 16:49:31 +0100

    Tematy dotyczące rozliczania składek ZUS były poruszane tak często, że
    przebić się przez wszystkie wiadomości to mały koszmar a po paru
    godzinach czytania człowiek ma jeszcze większy mętlik w głowie niż
    wcześniej... ;)

    Właściwie to nie chcę nawet otrzymać tutaj konkretnej odpowiedzi (po
    parogodzinnej lekturze forum wiem, że taka nie istnieje), chciałabym
    tylko poprosić o nakierowanie na podstawy prawne, które wytłumaczyłyby
    mi dwie sprawy:

    - powszechnie wiadomo, że składki na ubezpieczenie społeczne można
    zaliczyć do KUP i ujmować w KPiR, ale np. w ustawie o podatku dochodowym
    art.23,pkt37 pisze że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
    "składek na ubezpieczenie społeczne oraz fundusz pracy..." więc na
    jakiej podstawie można je jednak zaliczać w koszty?

    - druga rzecz to memoriałowe rozliczanie kosztów: odniosłam wrażenie że
    przeważająca większość forumowiczów odrzuca możliwość memoriałowego
    rozliczania składki na ubezpieczenie społeczne (oczywiście o ile
    ujmujemy ją jako KUP w KPiR), czyli innymi słowy składka na
    ubezpieczenie społeczne może być zaliczana w koszty tylko metodą kasową.
    Czy ktoś mógłby podać mi namiary na podstawę prawną, która to reguluje?
    Dlaczego rozliczając się memoriałowo ten akurat koszt należy rozliczać
    kasowo? No i wracając do pierwszego problemu, na jakiej podstawie można
    to w ogóle zaliczyć w koszty...

    Prawdopodobnie po prostu umykają mi jakieś przepisy (albo może źle je
    odczytuję) więc jeśli ktoś mógłby mnie tutaj wspomóc jakimiś konkretami
    to byłabym wdzięczna.

    Prowadzę jednoosobową działalność, więc właściwie interesują mnie
    sytuacje dotyczące składek, które opłacam za siebie (nie za pracowników).

    --
    Agnieszka