  • Data: 2007-03-05 10:40:23
    Temat: Re: Składki ZUS - pytanie o podstawy prawne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 Feb 2007, t wrote:

> [...]

    A jakby większość była nieprzeważająca, to byś się nie czepiał?? :)

    ...idzie oczywiście o WŁASNE ubezpieczenie prowadzącego DG, jak mniemam...

    Maddy to kiedyś tłumaczyła, wynika z wykladni celowościowej (czy jak
    jej tam...) - "zasady równego traktowania podatników", jak to się
    ujmuje (albo podobnie).
    Jest przepis szczegółowy dotyczący odliczania ZUS od podstawy
    opodatkowania, ten przepis określa iż odliczenie jest kasowe
    i pytań nie mamy.
    Ale tenże przepis wiąże fakt odliczania z warunkiem niezaliczania
    w koszty. I ów fakt AFAIK jest podstawą uznania, iż warunek dotyczący
    okresu zaliczenia w koszt jest taki sam.
    Inaczej "po prostu" :) nie można by było w momencie uznawania (lub
    ustalenia że uznać się nie da) określić prawa do odliczenia
    w niektórych przypadkach; jeśli prawo do odliczenia powstawałoby
    w innym momencie niż prawo do zaliczenia w KUP, to *nie mozna*
    określić czy w danym momencie mamy prawo odliczyć wydatek na ZUS
    od podatku jeśli oba warunki (do KUP i do odliczenia) nie są
    naraz spełnione - bo nie wiemy, czy jest on KUP czy nie jest.
    Dla przykładu, przepisu określającego że "składka nie podlega
    odliczeniu jeśli podatnik ma ZAMIAR uznania jej za KUP" nie ma.
    Czyli moment uznania za KUP musi być taki sam, albo mamy taki
    stan że prawo do odliczenia jednocześnie jest i nie ma ;)

    pzdr, Gotfryd