  • Data: 2007-03-03 00:02:23
    Temat: Re: Składki ZUS - pytanie o podstawy prawne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 Feb 2007, Akhia wrote:

> [...]

    A jakby większość była nieprzeważająca, to byś się nie czepiała?? :O
    :)

    ...idzie oczywiście o WŁASNE ubezpieczenie prowadzącego DG, jak mniemam...

    W grę wchodzą "zasady prawne". Stan jest taki, że w 1. kolejności
    działa wykładnia literalna, czyli jak jest przepis który "pasuje"
    litera w literę do opisu przypadku to się go stosuje i nie ma
    dyskusji. Ale tak "w ogóle", nie oznacza to że ZAWSZE musi istnieć
    przepis dotyczący konkretnego stanu - i wtedy dopuszcza się stosowanie
    zasad, które są przyjęte w prawie i mają na celu zapobieganie
    paradoksom.
    Maddy to kiedyś tłumaczyła, "kasa" wynika z wykladni celowościowej
    (czy jak jej tam...) - "zasady równego traktowania podatników", jak
    się ujmuje (albo podobnie) opis tego przypadku.

    Spróbuję ująć to w słowa - acz zastrzegam, że to nie jest opis
    specjalisty prawnika tylko amatora :)

    Jest przepis szczegółowy dotyczący odliczania ZUS od podstawy
    opodatkowania, ten przepis określa iż odliczenie jest kasowe
    i pytań nie mamy.
    Ale tenże przepis wiąże fakt odliczania z warunkiem niezaliczania
    w koszty. I ów fakt AFAIK jest podstawą uznania, iż warunek dotyczący
    okresu zaliczenia w koszt jest *taki sam*. Dlaczego? - bo jeśli
    chcemy określić czy istnieje prawo do odliczenia, MUSIMY wiedzieć
    czy wydatek jest KUP.

    Inaczej "po prostu" :) nie można by było w momencie uznawania (lub
    ustalenia że uznać się nie da) określić prawa do odliczenia
    (w niektórych przypadkach); jeśli prawo do odliczenia powstawałoby
    w innym momencie niż prawo do zaliczenia w KUP, to mamy paradoks:
    nie mozna określić czy w danym momencie mamy prawo odliczyć wydatek
    na ZUS od podatku jeśli oba warunki (do KUP i do odliczenia) nie są
    naraz spełnione - bo nie wiemy, czy jest on KUP czy nie jest.
    Podatnik może CHCIEĆ uznać wydatek za KUP, ale pomimo że w razie
    stania się KUP prawa do odliczenia nie ma, jeśliby warunek do
    KUP był inny niż dla odliczenia i nie byłby spełniony, to prawo do
    odliczenia by istniało. Mimo że podatnik CHCE KUP :>, wbrew
    temu czemu ma zapobiec przepis.

    Inaczej mówiąc, przepisu określającego że "składka nie podlega
    odliczeniu jeśli podatnik ma ZAMIAR uznania jej za KUP" nie ma.
    Taki zapis pozwalałby twierdzić iż moment określenia prawa do
    odliczenia i prawa do KUP mogą być różne, za to wymagałby określenia
    setki warunków co zrobic jeśli podatnik zmieni zamiar, co zrobić
    jeśli ponownie zmieni zmieniony zamiar... ;) więc ustawodawca
    przezornie takiego pomysłu nie wdrożył w życie (słusznie).

    Czyli moment uznania za KUP musi być taki sam.

    pzdr, Gotfryd