    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zaliczenie zaliczki na poczet karnych odsetek
    Date: Fri, 21 Jan 2005 03:05:39 +0100

    On Wed, 19 Jan 2005, -ZED- wrote:
> [...]
    >+ znalazły sie tam błędy merytoryczne. Istniały one w dostarczonym
    >+ materiale i zostały zaakceptowane przed produkcją.
    >+ Wybraliśmy mniejsze zło i przystaliśmy na to - dokonując korekty.
    >+ Do uregulowania pozostała im faktura na dość małą kwotę.
    >+
    >+ Firma zleciła kolejna pracę uiściwszy na podstawie wystawionej
    >+ przez nas faktury pro-forma zaliczkę - przelewem.
    >+
    >+ Pytanie brzmi - czy możemy wystawić notę odsetkową z informacją, iż
    >+ zaliczka owa została przez nas zaliczona w poczet karnych odsetek

    O ile pamiętam - wg K.C.:
    ++++
    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka
    długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać,
    który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego
    długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na
    związane z tym długiem zaległe należności uboczne
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^
    oraz na zalegające świadczenia główne.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Czyli IMHO (prawnikiem nie jestem, interpretacji nie szukam)
    1. "główny" dług tak
    2. odsetki nie (!)
    3. reszta na zaliczkę.

    >+ Do tego - czy jeśli powstałaby nadwyżka
    >+ przelanych środków nad naszymi należnościami wobec tej firmy, to:
    >+ - mamy im zwrócić różnicę od razu

    IMO nijak i pod żadnym pozorem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd