eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiumowa najmu - jak? › Re: umowa najmu - jak?
  • Data: 2003-02-28 03:08:06
    Temat: Re: umowa najmu - jak?
    Od: "BaLab" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Monica" <m...@h...pl> napisał w wiadomości
    news:b3lr8t$bne$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > 1) Będę wynajmować lokal na DG
    > Jak z księgowego punktu widzenia spisać z osoba fizyczną umowę najmu
    > lokalu
    > na dział. gosp: czy w umowie podać że:
    > - płatność za lokal będzie miesięczna , np. do 10-go kazdego m-ca,
    > czy
    > - płatność jednorazowa za cały rok
    > Jak bedzie lepiej dla mnie? (ksiegowośc KPiR)

    Jeśli z góry za cały rok, to na starcie masz koszty i mniejsze zaliczki
    będziesz płaciła (jesli to ma znaczenia, bo na poczatku dzialalnosci zwykle
    i tak koszty sa wieksze od przychodow).

    > 2) Zakładając ze opłata miesieczna za lokal wynosi 100 zł
    > - jaki podatek i kiedy musi zapłacić o urzedu osoba która wynajmuje mi
    > lokal?
    > - jaki odpowiedni druk i kiedy musi w związku z tym złożyć w US?

    To bardzo ważne. Zacznijmy od tego czy ta osoba prowadzi DG - jesli nie, to
    sprawdź, czy nie ma jakiś powodów, dla których nie mogłaby być ryczałtowcem.
    Jesli nie - to już przedsionek raju:

    - spisujesz umowę, w której zawierasz kwotę i sposób płatności
    (koniecznie!!! - wówczas ta osoba nie musi prowadzić ewdidencji przychodów)

    - osoba ta musi napisac oświadczenie, że w roku pod. 2003 przychody z najmu
    będzie rozliczać ryczałtem. Oświadczenie to należy złożyć w US PRZED
    otrzymaniem pierwszej kasy za najem!!! (bardzo ważne) a najlepiej przed
    dniem rozpoczęcia najmu (żeby się mniej rozgarniety urzednik nie czepiał).

    - po każdej wpłacie (czy jednorazowej, czy w ratach meisiecznych) do 20 dnia
    nastepnego miesiąca musi wpłacić na konto US 8,5% kwoty najmu, chyba, że
    kwota najmu przekroczy w ciągu roku 4000 Euro - wówczas od nadwyżki płaci
    się aż 20%.

    - do 30 kwietnia 2004 musi złożyc deklarację roczną PIT-28.

    PUŁAPKA:
    - niekorzystna jest sytuacja, gdy Ty się zobowiążesz do pokrywania kosztów
    np. czynszu dla spółdzielni, ogrzewania, telefonu itp. - wg przepisów są to
    koszty właściciela (których się w ryczałcie nie odlicza) więc musiałaby
    wykazywac to jako swój dodatkowy DOCHÓD, od którego musi zapłacić podatek
    (8,5% lub 20% - jak napisałem wczesniej).

    I jeszcze coś - dobrze, gdy właściciela nie musi płacić VAT-u (tzn. nie jest
    vatowcem i przez cały rok nie będzie). Wówczas nie musi Ci doliczać VAtu do
    rachunku.

    W razie czego pytaj - przerabiałem właśnie to samo i mam chyba swieża wiedzę
    na ten temat w głowie :-).

    Pozdrawiam,
    BaLab


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1