    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ulga nternetowa a legalność oprogramowania
    Date: Tue, 14 Mar 2006 00:25:51 +0100

    On Mon, 13 Mar 2006, złodziej podatków wrote:

    > Nie był bym tego taki pewny. Swego czasu dość głośna była sprawa
    > zakwestionowania przez US legalności użytkowanego oprogramowania.

    Nic a nic.

    > Chodziło o programy z założenia darmowe.

    Owszem.

    > " Inszpektory " z US stwierdzili że do zastosowań
    > komercyjnych nie wolno używać darmowego oprogramowania

    Nieprawda!

    > a jeżeli już to należy
    > płacić podatek od przychodu, jak w przypadku nieodpłatnego użyczenia.

    Tak właśnie stwierdzili.
    Nikt nigdy nie porwał się na twierdzenie jakoby "nie było wolno
    używać". Albo że US jest od "stwierdzania legalności".
    Że przypomnę tezę: podatki są skutkiem pewnych zdarzeń.
    Podatki ich (tych zdarzeń) nie kreują!
    US jest od stwierdzenia czy w razie danego zdarzenia należy się
    podatek, i może ew. usiłować "sklasyfikować" zdarzenie dla celów
    podatkowych. Ale nie w drugą stronę!

    > Jak to się zakończyło nie pamiętam

    Wszyscy się popukali w głowę. Sąd zrobił to samo, tylko że sąd
    powagę musi zachować więc zrobił to w formie oddalenia zarzutów
    czy jakoś tak.

    Po prostu - freeware to nowa jakość, która nie umie wleźć
    do głowy komuś przywiązanemu do rzeczy materialnych.
    Można jakieś inne koncepta na tę okazję wymyśleć :)
    Przykładowo: czy rozdawanie jakichś rzeczy mogłoby uprawniać
    do odliczenia VAT?
    Ano mogłoby - ale musiałaby to być
    1. reklama
    2. *publiczna* :)
    ...czyli każdy mógłby przyjść i wziąć, bez ograniczeń.
    Przy rzeczach materialnych niewykonalne - usiłujący tak
    robić nieuchronnie doprowadzi do bankructwa.
    Ale z freeware tak się da, program napisany w celach
    reklamowych WSZYSTKIE wymagania reklamy publicznej spełni!

    > ale jak napisałem nie był bym pewien czy ktoś nie
    > zastosował takiej samej wykładni.

    Uzasadnienie zarzutów o które poszło jest wyżej - można
    spokojnie pominąć nawet wynik sprawy :), poszło o co
    innego. O to że US chciał podatku VAT.

    > Bo można tu nawet przyjąć że jest to czyn
    > nieuczciwej konkurencji.

    Y... teraz się pogubiłem!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd