    From: "\\n" <...@...xy>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprawa karna za ZUS
    Date: Wed, 09 Aug 2006 12:14:23 +0200

    Dnia 8/8/2006 8:45 PM, Użytkownik gonia napisał:

    > mozliwe, że nie oczytałam wszystkiego dokłądnie, ale..........
    > -albo zakład pracy wzywa o zwrot zapłaconych składek ZUS, na które
    > nastepnie przyśle skorygowany PIT-11, gdzie wyjdzie mniejsza kwota
    > podatku rocznego, o czym było wcześniej
    > -albo płaci z własnej kasy te składki za pracownika, zastanawiając sie,
    > czy będzie to jego kup podatkowym czy nie, zaś owemu byłemu praconikowi
    > wysyła dodatkowy, a nie skorygowany PIT-11, w którym składki, które w
    > części należały do pracownika a opłacił je zakład pracy wystawia jako
    > pozostałe przychody

    Wg mnie próbują zastosować dziwny miszmasz obu tych wariantów bo z
    jednej strony wystawiają jakiegoś dziwnego pita z innymi przychodami a z
    drugiej strony domagają się zwrotu składek.
    Co prawda przepisy w tej materii są niespójne ale to co wymyślił szpital
    to jest dalszym gmatwaniem już zabagnionej sprawy. Gotfryd przytoczył
    przepisy z updof kto jest płatnikiem zaliczki na podatek i składki
    zdrowotnej, nie dodał tylko, że komornik powinien potrącić podatek z
    uwzględnieniem potrąconych składek ZUS. Niestety nie wiem z całą
    pewnością kto w tym wypadku jest płatnikiem składek ZUS, ustawa o
    ubezpieczeniach społecznych nie przewiduje takiego przypadku. Wydaje mi
    się że płatnikiem nadal pozostaje zakład pracy (co znalazło by
    potwierdzenie w fakcie że szpital domaga się teraz zwrotu składek).
    Ja cały proces tak jak to się mniej więcej powinno odbyć widzę tak:
    1. komornik ściąga kwotę brutto plus odsetki
    2. szpital za miesiąc w którym kwota została ściągnięta rozlicza się z
    ZUS i przekazuje informację o wysokości składek do komornika,
    pracownikowi przekazuje RMUA.
    3. Komornik wylicza zaliczkę na podatek i zdrowotne, odprowadza zaliczkę
    do US, wypłaca pieniądze pracownikowi, przekazuje mu PITa wraz z
    informacją o wysokości zdrowotnego i składek zus. (A jeszcze lepiej
    zamiast przekazywać informacje o składkach zus wpłaca te składki do
    szpitala.)
    4. Szpital wystawia pracownikowi wezwanie do zapłaty składek zus.
    5. pracownik wpłaca zdrowotne do zusu i składki zus do szpitala. W razie
    braku wpłaty szpital podejmuje czynności egzekucyjne.

    Strasznie to skomplikowane ale przynajmniej zgodne z logiką
    podatkowo-zusową: nie ma żadnych dziwnych pitów, odsetek od nie wiadomo
    jakich kwot, dokumentacja zusowska jest prawidłowa itp.
    O wiele prostsze wszystko by było gdyby szpital nie czekał na komornika
    tylko na podstawie wyroku sądowego sam wszystko przeprowadził, sprawa
    była by czysta i uniknęło by się kosztów egzekucyjnych.