  • Data: 2003-09-28 11:33:52
    Temat: Re: samochód w firmie - raz jescze
    Od: "Ryszard G" <r...@S...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Czarek" <c...@s...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bl4mnh$krb$1@news.onet.pl...

    > OK

    > wydatków
    >
    > OK

    > do
    >
    > Raczej należy te wydatki (każdy z osobna) zaewidencjonować, a na koniec
    > miesiąca, jeśli będzie trzeba, skorygować jednym zapisem.

    Błąd.
    Wydatki wpisuje się tylko do zestawienia ( ewidencji) kosztów a nie do
    księgi.

    > Ustalasz w rachunku narastającym od początku roku podatkowego do końca
    > danego miesiąca sumę wydatków oraz sumę wynikającą z kolejnych ewidencji
    > przebiegu pojazdu. Dopiero wtedy obliczasz różnicę. Jeśli wydałeś więcej
    niż
    > wynika z ewidencji przebiegu pojazdów, to sumę wydatków korygujesz o tą
    > różnicę. Pamiętaj ażeby wycofać korektę z poprzedniego miesiąca.

    Błąd.
    Wpisując koszty w sposób właściwy, nigdy nie ma potrzeby dokonywania korekt.

    Wynika to z treści załącznika nr 1 do
    ROZPORZĄDZENIA MINISTRA FINANSÓW z dnia 26 sierpnia 2003 r.
    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
    [ ]
    pkt. 14
    [ ] Wydatki z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji środków
    trwałych samochodu, który nie posiada homologacji producenta lub importera
    wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna
    ładowność nie przekracza 500 kg, w tym także stanowiącego własność osoby
    prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej
    podatnika, należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na
    podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z
    faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków
    zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach,
    ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty
    wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty
    wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu
    oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach
    przez właściwego ministra.
    [ ]

    Algorytm jest następujący:
    1. Sumuję w ewidencji kosztów poniesione wydatki ( paliwo, częsci, ... )
    narastająco od początku roku.
    2. Podsumowuję ewidencję przebiegu pojazdu ( suma iloczynów stawki i
    przejechanych kliometrów ) też narastająco od początku roku.
    3. Mniejsza z tych sum jest kosztem uzyskania narastająco od początku roku
    ( NKU)
    4. Do księgi wpisuję różnicę pomiędzy NKU z bieżącego miesiąca a NKU z
    miesiąca poprzedniego.

    > VAT odliczasz tak jak mówiłeś. Poza benzyną (prawie) wszystko w koszty
    > netto, VAT do odliczenia. Musisz prowadzić rejestr VAT zakupów.

    A tu jest pełna zgoda.

    Myślę Czarku, że kwotę kosztów ustalasz u siebie we właściwej wysokości ale
    twój sposób jest pracochłonny i na dodatek niezgodny z rozporządzeniem.

    pozdrawiam
    Ryszard