    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pytanie o koszt uzysk przychodu
    Date: Thu, 28 Mar 2002 00:15:16 +0100

    On Tue, 26 Mar 2002, Adamski wrote:
    [...]
    >+ Czy wiesz czym różnią sie kwory kosztów wyrażone w ryczałcie od kosztów
    >+ faktycznie poniesionych? Ok PDOF art. 22 ust. 2. Może Twoja wersja ustawy
    >+ nie ma słowa "miesięcznie". :))) Drągowski wydrukował z tym słowem.

    Moment. Zdaje się że nikt nie podważał że kwoty przysługują
    MIESIĘCZNIE, tj tylko jak pracował w danym miesiącu ?

    >+ > Jeżeli zgodnie z umową przeniesione
    >+ > zostały prawa autorskie, to znczy że KUP 20% zostało zastosowane błędnie
    >+ > mozna je sobie zmienić na 50%.
    >+
    >+ Czyli jak siadasz do rozliczenia rocznego to Wszystkie PIT-y 11 i 8B do
    >+ kosza, bierzesz umowy i sama kwalifikujesz sobie umowy. Tylko w tym jednym
    >+ jest pewna różnica. Rachunek do omowy o dzieło wystawia dziełobiorca, a nie
    >+ płatnik. Może się mylę.

    Nie mylisz się :)
    W takim przypadku wyszłoby że dziełobiorca jest trąbą.
    Ale przekonania że nie może poprawić swojego błędu nie mam !

    >+ > Nie kartka paieru sie liczy, ale istota umowy.
    >+
    >+ Pozdrowienia dla osób, które księgują zdarzenia - nie dokumenty.

    Może ktoś się odezwie....
    Bo jak dotąd to mowa była o:
    - zaliczeniu ryczałtowych KUP dojazdu do pracy; pytanie
    do ciebie: jaki dokument księguje to zdarzenie ? Nie, źle:
    jaki dokument TY księgujesz ? -:O
    - umowach o dzieło. Z mojej strony bez uwag: jest rachunek.
    Jak źle wystawiony to IMHO do korekty. Nie wiem jak
    (korygować) bo swoje rachunki starałem się zawsze starannie
    policzyć :)

    >+ > KC sie kłania.
    >+
    >+ A co ma KC z KUP wspólnego? Pokaż paluszkiem. :)))

    Wymyśliłem kiedyś taki zwrot: "wymyśleć co i jak można
    na podstawie ustaw i rozporządzeń się od biedy da; powiedzieć
    gdzie te wartości wpisać do PITu na podstawie tychże ustaw jest znacznie
    trudniej".
    Podstrzymuję i zachowam się niegrzecznie odpowiadając pytaniem:
    na jakiej podstawie prawnej *klasyfikujesz* (nie "wpisujesz",
    bo to że umowę o pracę wpisać do kratki nr.XYZ to już sprawa
    podatkowa !) że dana umowa jest umową o pracę, o dzieło i zleceniem ?
    Nie *przypadkiem* KP i KC ?

    >+ > I to podatnik ma prawo do takich czy innych kosztów, a nie płatnik.
    >+
    >+ Czyli jeśli np w KPIR -np- w październiku nie księgujesz ksztów, aby
    >+ zaksięgować je w listopadzie z tyt. podwójnego podatku. :))) I co skarbowy
    >+ też sie na to zgadza??? Wszak różnica jest żadna wg Ciebie.

    Naciągasz aż materiał trzeszczy.
    *Zaliczkę* masz zaksięgować prawidłowo na ten miesiąc
    na który przypada. I jak jest źle to skorygować.
    *Podatek* masz rozliczyc na ten rok za który należy.
    I jak jest źle to skorygować !
    Odsetki mu się nie należą, bo to nie US jest winien że
    ma źle (ze swoją stratą) naliczone koszty... prawda ?

    >+ > Jeżeli podatnik spełnia okreslone ustawowo warunki to ma prawo skorygowac
    >+ > błędy płatnika.
    >+
    >+ Pokaż paluszkiem.

    Czy *podatnik* ma obowiązek naliczyć *prawidłowy* podatek
    - czy nie ? Bo sugerujesz że powinien przepisać wszystkie błędy
    płatników.

    >+ > Platnik, jak kazdy, może sie pomylić, ale w zadnym wypadku
    >+ > nie może ta pomyłka odbierac podatnikowi jego ustawowych praw.
    >+
    >+ Płatnik może sie pomylić i ustawodawca pomyłki uwzględnił w KKS.

    Sugerujesz że pokażesz palcem gdzie KKS karze za zapłacenie
    Skarbowi Państwa za dużo ?? -:O
    [...]
    >+ > trzeba tylko chciec i umiec ich bronić. Jeżeli coś jest zapisane w
    >+ > ustawie, to zaden US tego prawa mi nie odbierze.
    >+
    >+ :))) Ciesze się, że wszystko jest dla Ciebie takie jasne. Może mi pomożesz?
    >+ Wydatkowane pieniądze na zakup działki budowlanej? W roku wydatkowania, czy
    >+ otrzymania aktu notarialnego??? Wszak zakup potwierdza akt, a w ustawie są
    >+ dwa słwa które nie pasują "wydatkowane" i "zakup", A może trzecia wersja po

    Widzisz, Maddy napisała "jeśli coś jest zapisane w ustawie"
    i sądzę że NIE miała na myśli przypadku że coś NIE jest
    zapisane (bo zapisane jest w sposób sprzeczny z logiką)
    -:)
    [...]
    >+ Niepotrzebnie nie wpłynęła ani złotówka. NSA nie są co prawda źródłem prawa,
    >+ ale często powołują się na inne wyroki. W swojej firmie księguję dokumenty,
    >+ a nie zdarzenia i, jeśli pozwolisz to pozostanę przy swoim.

    Wybacz, ale czepianie się o dokumentowanie (bądź nie) kosztów to
    twój pomysł (w tej dyskusji !).
    NIKT inny nie pisał że dany koszt jest/nie jest udokumentowany.
    Jeśli podatnik mieszkał jak należy (w innej gminie) to koszt
    (ryczałtowy) JEST udokumentowany, został ŹLE zaliczony
    i kwalifikuje się do korekty (IMO).
    KKS z braku uszczerbku skarbu państwa nie ma zastosowania.
    Żaden przepis ustanawiający limit czasu zaliczenia kosztu (taki,
    jak np. dla VAT) nie jest mi znany.
    Czy podważasz którekolwiek ze zdań ostatniej sekcji ?

    Pozdrowienia -:) Gotfryd