  • Data: 2002-03-29 13:36:47
    Temat: Re: pytanie o koszt uzysk przychodu
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 29 Mar 2002, Adamski wrote:

    >+ > >+ > Nie kartka paieru sie liczy, ale istota umowy.
    >+
    >+ A ja myślałem, że racunek???? No widocznie byłem w błędzie.

    -:)
    Podejrzewam że tylko częsciowo ;)
    Posiadanie papierka (rachunku) którego prawdziwość podstawy
    wystawienia można podważyć IMO może być problemem samym
    w sobie.
    Zaksiegowanie "faktu gospodarczego" bez papierka też
    jest problemem (i tu się zgadzam), ale cały ambaras
    w tym że dyskutujemy o rozliczeniu składowej podstawy
    podatku która:
    - nie jest związana z DG (od strony rozliczającego)
    - jeśli jest wybrana w formie ryczałtu to jest związana
    z warunkami, które IMO dokumentuje właśnie umowa o pracę
    oraz stwierdzenie zameldowania. NIE KWITEK z zakładu pracy !

    >+ > - zaliczeniu ryczałtowych KUP dojazdu do pracy; pytanie
    >+ > do ciebie: jaki dokument księguje to zdarzenie ? Nie, źle:
    >+ > jaki dokument TY księgujesz ? -:O
    >+
    >+ Dokumentem ksęgowym jest lista płac z wykazaną kwotą koszu uzyskania
    >+ przychodu.

    Dla pracodawcy. Źle się wyraziłem :(, miało być "jaki
    byś zaksięgował JAKO PRACOWNIK" ?
    Chodzi o drobiazg: do rozliczenia podatku osobistego
    nic się nie księguje, trzeba tylko "mieć papiery".
    Do policzenia kosztów "od stosunku pracy" pojawia
    się rozbieżność:
    - PIT od pracodawcy, zawierający błędne dane (które
    mógł spowodować zarówno pracodawca jak i płatnik
    osobiście - nie powiadamiając pracodawcy)
    - stan faktyczny poparty zameldowaniem

    >+ A gdzie jest napisane, że koszt ryczałtowe są kosztami na
    >+ dojazdy?

    Źle się wyraziłem (znowu). Sugestia wynika z jedynej
    formy nieryczałtowego rozliczenia (właśnie dojazdów)
    [...]
    >+ > na jakiej podstawie prawnej *klasyfikujesz* (nie "wpisujesz",
    >+ > bo to że umowę o pracę wpisać do kratki nr.XYZ to już sprawa
    >+ > podatkowa !) że dana umowa jest umową o pracę, o dzieło i zleceniem ?
    >+ > Nie *przypadkiem* KP i KC ?
    >+
    >+ Ale pozostanę przy księgowaniu list płac i rachunków a nie zleceń.

    Zastrzegam: mówimy o punkcie widzenia PRACOWNIKA.
    Który listy płac nie ma :) (rachunki - i owszem, może
    mieć kopię; NIE MUSI !) A dowód zameldowania ma :)
    [...]
    >+ > >+ > I to podatnik ma prawo do takich czy innych kosztów, a nie płatnik.
    >+
    >+ Tu masz rację, lecz to na podatniku spoczywa obowiązek dowodowy.

    No i tu się róznimy.
    Bo z punktu widzenia podatnika, płatnika podatku osobistego
    (nie mylić z płatnikiem ZALICZEK na pod.os.) jest pytanie:
    czy PIT od zakładu pracy jest dokumentem "dowodowym" ?
    Owszem, jest (jest na nim zdaje się "oświadczenie osoby
    wypełniającej"). Czy jest ważniejszy niż stan faktyczny ?
    I czy niezastosowanie kwot zapisanych w owym PITcie
    wymaga korekt przed sporządzeniem własnego PIT-3x ?
    A jeśli korekt się NIE DOSTANIE - to co wpisać ?
    IMHO - można wpisać prawdę. Byle dałaby się obronić :>
    [...]
    >+ > Czy *podatnik* ma obowiązek naliczyć *prawidłowy* podatek
    >+ > - czy nie ? Bo sugerujesz że powinien przepisać wszystkie błędy
    >+ > płatników.
    >+
    >+ Czy miałeś już szczęście otrzymać wezwanie z ZUS z wyjaśnieniem czy korektą
    >+ błędów? Czy korekt dokonywali pracownicy czy firma?

    Czy pracownicy płacą OSOBIŚCIE ZUS ?
    A *może jednak* (dla odmiany) rozliczenia podatku rocznego
    dokonują i płacą osobiście ? ;)

    >+ > >+ > Platnik, jak kazdy, może sie pomylić, ale w zadnym wypadku
    >+ > >+ > nie może ta pomyłka odbierac podatnikowi jego ustawowych praw.
    >+
    >+ Jeśli płatnik się pomylił to płatnik pomyłkę naprawia.

    Hm... Sugerujesz że konieczna jest korekta wszystkich deklaracji
    podatkowych (przesunięty tekst):
    >+ Tak korekty PIT-11

    Powedz tylko co będzie jeśli NIE NAPRAWI (bo np. zbankrutował,
    umarł albo coś podobnego) ?
    [...]
    >+ I tu masz rację. Prawo powinno być tak pisane, aby nie zostawało miejsca na
    >+ interetację, tylko nie posądzaj mnie o idealizm.

    -:)
    A zgoda pełna.
    BTW: dla nie śledzących wątku - część cytatów jest z listu Maddy !
    Adamie, jakbyś tak zostawiał adresata na linii cytowań...
    [...]
    >+ Czyli koszty jeśli znajdę f-rę z 2000 roku to sopoko mogę ja zaksięgować w
    >+ koszty 2002 roku? Hmmmm Wsak nie ma wszcerbku dla skarbu panstwa?

    No, nie :)

    >+ Pozdrawiam
    >+ Adam

    Wzajemnie (z życzeniami) - Gotfryd