  • Data: 2004-11-17 07:32:14
    Temat: Re: potrącenie źle naliczonej zaliczki na podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 16 Nov 2004, ewa wrote:

    >+ > Teraz w ramach wyrównania, chce potrącić mi z wypłaty całą zaległość
    >+
    >+ nie może tego zrobić.
    >+ art.32 ust.1 pkt 1 updof jednoznacznie precyzuje, że płatnik potrąca co
    >+ miesiąc 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Ani 1% więcej ani mniej.

    No dobrze. Ale pracodawca źle policzył dochód.
    I z p. widzenia podatkowego nieważne czy zaniżył przychód czy
    zawyżył koszt: jest błąd w określeniu podstawy opodatkowania,
    a nie "19% od podstawy".
    Spodziewałem się iż skorygowanie owej "podstawy" (bo pierwotny
    błąd jak rozumiem nie jest w miejscu policzenia podatku - tylko
    określenia dochodu !) jest w obowiązkach płatnika zaś kwestią
    do rozstrzygnięcia pozostanie rozliczenie "zaległości" między
    płatnikiem a podatnikiem - czyli ustalenie statusu owej "napłaty"
    (mam na myśli fakt że pracownik dostał 'do ręki' więcej niż
    był powinien) i komplikacje pt. "czy to należność z prawa pracy".
    Zaś widzę że ty i Paweł sterujecie wyraźnie w stronę zostawienia
    błędnego rozliczenia - i niech się podatnik na koniec roku
    martwi :|
    Ja rozumiem że w rozliczeniu rocznym "rozliczy się samo".
    Tylko czy płatnik ma prawo tak (z błędem) zostawić...

    >+ Jeżeli za miesiące wcześniejsze potrącił mniej tzn, że nierzetelnie wywiązał
    >+ się z obowiązków płatnika.

    Hm... Popełnił błąd w określeniu składników dochodu...
    Nie powinien go poprawić ?
    Nie, NIE upieram się.
    Zastanawiam się jakie mogą być skutki karnoskarbowe dla płatnika :]

    >+ Zresztą podobna sytuacja jest w momencie przechodzenia na wyższy próg
    >+ podatkowy. W miesiącu w którym przekroczymy pierwszy próg, płacimy jeszcze
    >+ 19% (czyli już wysokość podatku jest faktycznie zaniżona

    ...no ale "to prawo nakazuje", widać tak ma być :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)