  • Data: 2006-12-18 19:51:23
    Temat: Re: najem mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 18 Dec 2006, Wojciech Kozlowski wrote:

    > Mam zamiar wynając mieszkanie, oczywiście mam zamiar płacić nalezny podatek
    > do US.
    >
    > Mój najemca chce ten najem wziąć "na firmę". Czy mogę mu wystawiąc fakturę
    > co miesiąc czy tez on powinien wpłacać i rozliczać się tylko z samej umowy
    > o najem?

    Nie piszesz ważnej rzeczy: czy zostajesz podatnikiem VAT?
    Podatnik VAT wystawi f-rę.
    Jak się korzysta ze zwolnienia (np. kwotowego) to niepodatnik wystawia
    rachunki!

    > Czy opłaty za media (prąd, gaz, wodę, telefon) - czy mogę wystawiać
    > mu faktury, ale czy wtedy US nie będzie chciał swojego podatku od tych opłat
    > ?

    IMO widać kilka możliwości:
    - zostaje się podatnikiem VAT i prowadzi KPiR.
    Wtedy wydatki netto w koszty, a VAT się odlicza i już :)
    Niestety VAT dolicza się do *całej* kwoty, ale... jeśli firma jest
    typu "100% VAT", takie rozwiązanie może być zarówno najprostsze jak
    i "najtańsze" (najmniej strat na podatki) mimo najbardziej skomplikowanej
    papierkologii

    - usiłuje się nie zostać podatnikiem VAT (zwolnienie kwotowe).
    IMO wtedy problem jest poważny, bo nie przypominam sobie rozstrzygnięcia
    (wyrok sądowy, interpretacja) dającego pozytywną odpowiedź na pytanie
    czy podatnik zwolniony może na refakturze wykazywać VAT.
    Przy małych kwotach VAT z f-r może to oczywiście być bez znaczenia.
    - usiłuje się skorzystać z ryczałtu (z progiem kwotowym, AFAIK!),
    i jednocześnie korzysta z pozytywnej interpretacji MF (szukać
    w archiwach grupy!) pozwalającej NIE doliczać wydatkow na media do
    przychodu.
    Pytanie czy w takim układzie można również NIE doliczać VATu albo
    go "przekazywać" na podstawie oryginału f-r pozostawiam otwarte :)
    Przy braku kosztów lub małych przychodach (zajrzyj do ustawy
    o ryczałcie, nie pamiętam czy "próg" dotyczy tylko celów mieszkaniowych!)
    z kolej ryczałt może być "najtańszy".

    pzdr, Gotfryd