    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kapital wklady itp.
    Date: Tue, 16 Sep 2003 14:23:17 +0200

    On Tue, 16 Sep 2003, Andrzej R. wrote:
    [...]
    >+ Re : A to ja mam pytanie : w którym momencie podwyższony został wkład,
    >+ którego wartość spowodowała zwiększenie majątku spółki ? Jeśli na początek
    >+ (t1) było "A" , po zakupie mercedesów (t2) było "A minus B"

    Stop. Nie było mowy że mercedesy "zostały zarobione ze spółki" :)
    Miałem podstawy sądzić że grupowicz pisze o przypadku kiedy
    spółka była założona z kapitałem 20 000 zł i *z tego*
    Merca ciężko byłoby kupić. O "nie podlegających opodatkowaniu"
    (czytaj: z przestępstwa) nie mówimy :)

    >+ , zaś po ich
    >+ sprzedaży i zapłaceniu "gorących" długów (t3) było znów "A" ? A może była
    >+ to pożyczka i jej zwrot ?

    To by nie była pożyczka, tylko "wzięcie zaliczki z przychodu
    DG SC na potrzeby własne", IMO legalne i bez PCC. I to
    w momencie "wyjmowania" na zakup Merców, nie zwracania
    "do kasy" (bo to tylko "zwrot zaliczki z zysku :>").

    >+ A co sądzisz o sytuacji, w której wspólnicy raz w miesiącu "wybierają"
    >+ zyski (tak się umówili - niech będzie nawet, że pisemnie w akcie
    >+ założycielskim lub aneksie do niego) ? Spółka generuje dochód w każdym
    >+ dniu, w każdej godzinie i ów dochód kumulowany jest przez miesiąc
    >+ podwyższając tym samym w sposób niemal ciągły środki obrotowe. Czy taki
    >+ ciągły wzrost środków obrotowych będzie tożsamy z ciągłym zwiększaniem przez
    >+ miesiąc majątku spółki ?
    >+ I ogólniej : czy brak "wybierania zysków" z SC
    >+ jest tożsamy ze "zwiększaniem majątku spółki" ?

    Oczywiście.
    Tylko weź UoPCC i przeczytaj raz jeszcze - ja tam widziałem
    "wkładu". *WKŁADU* !!
    Od "zwiększania majątku" nie ma PCC, IMO.
    To co spółka "zarobiła" to jest opodatkowane jedynie PD
    i pod PCC nie podlega ! Zarabianie jest celem SC (patrz
    KC :)) i nie jest wymienione w PCC jako "podstawa" :)
    Takoż - nie jest opodatkowane PCC "wyjmowanie" ze spółki
    (jak zastrzegłem: *ze spółki*), w związku z tym kiedy byś
    nie "wybrał kasy" to będzie OK. Możesz jutro, możesz
    w momencie rozwiązania...

    >+ A może takie sytuacje
    >+ kwalifikować jako pożyczki na rzecz spółki ?

    Nie !
    Tak by było tylko przy sp. z.o.o. o ile umowa *nie
    przewiduje* niewypłacenia dywidendy. Jak przewiduje,
    to też można "zostawić w kasie".

    >+ I jeszcze ogólniej :
    >+ Czy codzienne "wyjmowanie" pieniędzy przez wspólników SC w trakcie roku
    >+ podatkowego (niech to będą zaliczki na poczet dochodu) jest pożyczką
    >+ udzielaną z majątku SC jej wspólnikom ,

    Nie, jest "zaliczką na poczet zysków" :)
    Zyski/straty i PD ustala się na koniec roku po rozliczeniu
    przychodów, kosztów i remanentów. "Zaliczek" się nie
    rozlicza, po prostu to co w kasie zostało to jest
    "zysk kasowy" (który przy rozliczaniu memoriałowym
    nijak się na podatek nie przekłada).

    >+ a ich "niewyjmowanie" jest pożyczką
    >+ udzielaną przez wspólników SC tejże spółce ?

    Nie. Nie ma podstaw żeby dochód "wypracowany" w spółce
    był opodatkowany PCC: widzisz gdzieś w UoPCC: "od zysku
    /dochodu/... spółki" ? Bo ja nie ;) !

    >+ AR
    >+ Ps. A z "kapitałem SC" rzeczywiście zasugerowałem się jednym z przedmówców
    >+ (cholera, na co mi przyszło, przepraszać fiskusa - o tempora, o mores !)

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd