  • Data: 2006-09-29 17:16:35
    Temat: Re: e-faktury
    Od: t <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 29-09-2006 o 19:02:44 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Mają.
    > I jest bardzo prosta rzecz: jak chcesz mieć coś *podpisane cyfrowo*
    > aby stwierdzić że masz "konkretną treść" to ta treść musi być
    > *określona* - i wykluczone są wszelkie "dopiski" (o co zresztą
    > idzie przy podpisie cyfrowym).

    Ideę i praktykę podpisu cyfrowego rozumiem dobrze, ale nie rozumiem tego
    artykułu :)

    > Jak do jednej treści dopiszesz "oryginał" a do drugiej "kopia"
    > to masz dwa *różne* dokumenty z dwoma *różnymi* podpisami
    > cyfrowymi i nikt zdrowy na umyśle nie zgodzi się że to jest
    > *ten sam* dokument.

    Hmm, przeciez nie chodzi o to zeby byly identyczne bajt po bajcie tylko
    zeby podpisac tym samym kluczem prywatnym, zweryfikowac tym samym
    publicznym
    i zeby sie zgadzalo.
    A sama tresc, ze wzgledu na ta kopie/oryginal moze byc przeciez rozna?

    > Bzdura z f-r papierowych pt. "oryginalna kopia", w warunkach
    > "papierowych" objawiająca się jedynie czkawką tu szkodzi
    > bardziej.

    No właśnie tego nie rozumiem.

    > Tak. Chcą mieć dwa RÓŻNE dokumenty u wystawcy i odbiorcy (jeden
    > z napisem "oryginał" a drugi z napisem "kopia") oraz żeby
    > ktoś im potwierdził ze to jest TEN SAM dokument :>, najlepiej
    > pewnie żeby podpis się zgadzał ;)

    No to się zgadza. Robisz dwa PDFy rozniace sie tylko tym oryginałem/kopią.
    Podpisujesz swoim kluczem prywatnym. W wyniku dostajesz dokument z
    1) treścią PDFa
    2) swoim kluczem publicznym
    3) podpisem

    Po przepuszczeniu PDFa przez klucz publiczny(oczywiściue upraszczam)
    dostajesz podpis - jeśli taki sam jak w pkt 3 znaczy że nikt nie mieszał.

    Nie rozumiem więc o co chodzi, gdzie problem.

    > "no jak tak można, na oryginale inny podpis niż na kopii" :>

    A czy na papierze podpiszesz się dwa razy dokładnie tak samo?

    > Ano nie pisali.
    > Ty byś pisał? ;)

    A czmeu nie, nie widzę tutaj problemu. Jeśli problem jest to bardzo proszę
    o naświetlenie

    pozdrawiam