    From: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dzialalnosc gospodarcza a VAT - prosze o pomoc
    Date: Tue, 3 Sep 2002 10:28:07 +0200

    Troszke pozmieniam kolejnosc cytatow

    "Tristan Alder" <s...@p...onet.pl> pisze:

    > Z własnej głupoty. Niesamowitej i postępującej w narodzie głupoty[...]

    No niezupelnie...

    > Słowem -- firma otrzymując rachunek lub fakturę wychodzi DOKŁADNIE NA
    > TO SAMO.

    Myli sie Pan
    Zapomina Pan, ze dla NIE-VATmana VAT naliczony jest KOSZTEM,
    wiec bezpodstawnie Pan zaklada, ze rachunek i faktura bedzie na ta sama
    kwote.

    > Sytuacja 1. Jesteś VATowcem. Sprzedajesz usługę za 100zł+VAT.
    > a) Osoba prywatna jest w plecy o 22zł VATu.

    Dla nieVATmana VAT jest kosztem. wiec przy podobnej kalkulacji
    uslugodawca musi doliczyc do kosztow a wiec i do rachunku VAT
    od zakupow.Wszystko jest cacy dokad uslugodawca nop nie zakupi zsamochodu
    dostawczego.
    Od razu jest "w plecy" na VAT-cie.

    > b) Firma wlicza 100zł w KUP oraz 22zł VATu płaci Tobie zamiast US.

    jesli zaplaci tobie zamiast US to jest "na swoim". lecz jesli masz VAT NIE
    wliczony w koszty,
    to cena netto jest MNIEJSZA. niz u NIE-VATmana.

    > Sytuacja 2. Nie jesteś VATowcem. Sprzedajesz usługę za 100zł.

    A twoj konkurent nie wlicza VAT w koszty wuec przy tej samej rentownosci
    sprzedaje np za 90.
    > a) Kupuje osoba prywatna, cieszy się, bo zapłaciała 100zł a nie 122zł.
    albo zamiast 100 zaplaci 90 + 19,8 = 110 i odliczy sobie 19% ze 110 od
    pofdatku.
    Wie natomiast ze ma do czynienia z "powazna firma" placaca VAT.

    > b) Kupuje firma -- odlicza sobie 100zł od podatku oraz nic od VATu, to
    > racja, ale przecież wychodzi na jedno. Tyle, że odprowadzi VAT do US a
    > nie zapłaci go Tobie.

    co z tego ze odliczy 100, skorom oglaby odliczyc 90 oszczedzajac 10.

    Z tego powodu firmy bardzo niechetnie kupuja od nieVAT-manow i to naprawde
    najprostsze uslugi. I MAJA RACJE.

    > Osoba prywatna jest do przodu o ten VAT. Jeśli więc masz
    > możliwość nie podchodzenia na razie pod VAT, to trzeba korzystać.

    Nic podobnego.

    jest przedmitowe i podmiotowe zwolnienie z VAT.
    Tu mamy problem podmiotowego.
    Przejscie utrata zwolnienia z VAT to moment klopotliwy, jesli zaklada sie
    dzialalnosc w trakcie roku,
    rowniez niebezpieczny z powoeu ciekawej interpretacji przepisow. Jeden
    podatnik po trzech latach
    ]dowiedzial sie, ze trzy lata temu stacil zwolnieine...

    Jesli zwolnienie podmiotowe ma byc na pare miesiecy to szkoda sie w to
    "babrac".
    zalatwic od razu papierki jak trzeba i wystapic na rynku jako
    "solidna firma" - "VATowstow nobilituje" choc to niektorym moze sie nie
    podobac.

    > Wielu przedsiębiorców stosuje często układ:
    > a) Spółka (sc, zoo) z VATem do sprzedaży towaru (komputery np)
    > b) osobista działalność bez VATu, nierzadko na ryczałcie nawet, jako
    > usługi (np. archiwizacje i inne takie).

    Ryczalt jest od obrotu i przy duzym udziale dochodu w obrocie (malych
    kosztach)
    jest jak najbardziej wskazany w opisanym przypadku.
    przy duzych kosztach (zwlaszcza "owatowanych") ucieczka od VAT jest bledem
    taktycznym.

    No wlascnie..

    Boguslaw