eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkidylematy związane z działaniem biura rachunkowego › Re: dylematy związane z działaniem biura rachunkowego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dylematy związane z działaniem biura rachunkowego
    Date: Sat, 11 Jul 2009 18:52:18 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 93
    Message-ID: <op.uwww5gm7l60ql1@unk>
    References: <h3acqi$udd$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 220-106.compnet.com.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1247331140 6394 85.198.220.106 (11 Jul 2009 16:52:20 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 11 Jul 2009 16:52:20 +0000 (UTC)
    User-Agent: Opera Mail/9.64 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:214215
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia 11-07-2009 o 17:58:05 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

    >
    > 1. Biuro rachunkowe rozdzielało poszczególne pozycje na fakturze na
    > oddzielne pozycje w księdze. Przykład: mam fakturę, na której widnieją
    > towary handlowe oraz koszt wysyłki kurierskiej tego towaru, no i w KPiR
    > jest to rozbite na pozycje np. 1 i 2. Współczuję ludziom, którzy
    > prowadzą w ten sposób księgi papierowe i milion razy wpisują to samo.
    >
    > Mój program TGSoft'u "krzyczy", kiedy wpisze się w księdze dwa razy ten
    > sam numer faktury, przez co śmiem twierdzić, że mogę wpisywać różne
    > pozycje z jednej faktury w jednej pozycji w księdze, oczywiście w
    > różnych polach księgi.
    >
    > Czy moje działanie jest poprawne?

    IMHO nie ma przeszkód do księgowania tak czy siak, to ma znaczenie
    wyłącznie "technicze", natomiast podatkowego nie ma żadnego.

    I jeszcze jedna uwaga - to że program nie pozwala na coś co jest zgodne z prawem
    to pół biedy, gorzej jeśli nie pozwala zrobić czegoś co jest konieczne do bycia
    w zgodzie z prawem :)

    >
    > 2. Mam faktury, na których znajdują się towary handlowe oraz koszt
    > wysyłki. Biuro rachunkowe koszt wysyłki wpisywało (w osobnej pozycji w
    > księdze) jako "pozostałe wydatki" w polu 13.
    >
    > Moim zdaniem koszt wysyłki, dostawy, wyładowania, itp. powinno się
    > księgować w "koszty uboczne zakupu" pole 11.
    >
    > Czy mam rację?

    Zakładam że rozporzadzenie już "wciągnęłaś":
    http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2003
    .152.0001475/Rozporzadzenie-Ministra-Finansow-w-spra
    wie-prowadzenia-podatkowej-ksiegi-przychodow-i-rozch
    odow.html

    Wg objaśnień do wzoru księgi wychodzi mi że masz rację.
    Ta kolumna 11 ma znaczenie przy remanencie, który możesz wycenić wg "cen zakupu"
    albo "cen nabycia" - zgodnie ze słowniczniem w rozporządzeniu.

    >
    > 3. Kiedy ja wysyłam klientowi paczkę z towarem u mnie zakupionym,
    > wpisuję jako jedną z pozycji na fakturze koszt wysyłki (oczywiście z 22%
    > VAT).
    >
    > Biuro kosztu wysyłki towaru do klienta nie rozdzielało z wartością
    > samego towaru, po prostu wszystko było razem wpisane w pole 7 "wartość
    > sprzedanych towarów i usług".
    >
    > Ja koszt wysłania towaru do klienta wrzucam w pole 8 "pozostałe
    > przychody", ponieważ nie ja tę usługę świadczę, tylko poczta czy firma
    > kurierska.
    >
    > Które działanie jest poprawne?

    Sprzedaż też powinienna iść do kol. 8 bol nie Ty sprzedajesz tylko hurtownia ;)

    >
    > 4. Biuro nie wpisało w ogóle w KPiR remanentów. Nie ma takiej pozycji
    > ani przy rozpoczęciu działalności firmy, ani na koniec roku, ani na
    > początku roku kolejnego. Remanent oczywiście im pięknie wydrukowałam,
    > podliczyłam, w PIT na zakończenie roku jest ujęty i wliczony do
    > ostatecznego dochodu firmy.
    >
    > Znalazłam we wszelkich internetowych źródłach, że remanent MUSI być
    > ujęty w księdze. W mojej KPiR wpisałam więc remanenty jak zasugerował
    > program w polu 15 "Inne", bez podania pozycji w księdze.
    >
    > Czy działanie biura jest tu niedopatrzeniem?

    Patrz: par. 27 rozporządzenia

    >
    > 5. Biuro w polu 46 (teraz 48) deklaracji VAT-7, tj. "Nabycie towarów i
    > usług pozostałych" podawało wartość bez faktur z podatkiem zwolnionym.
    >
    > Czytałam (może nawet w Waszych dyskusjach), że to wybór indywidualny,
    > uzależniony od tego czy w rejestrze VAT uwzględnia się faktury z VAT
    > zwolnionym czy nie.

    To jest ciężkie do ugryzienia, chyba że skojarzysz że nikt nie zmusza do odliczenia
    VAT
    (patrz art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - "podatnik ma prawo (...)").
    Skoro nikt nie zmusza, to odliczać nie trzeba. A skoro odliczać nie trzeba, to nie
    trzeba
    wpisywać do VAT-7. Innymi słowy w polu "Nabycie towarów i usług pozostałych" nie
    wpisujesz
    wszytskich nabyć, a tylko te od których chcesz odliczyć VAT. Skoro na fakturach bez
    VAT
    nie ma co odliczać, to tym bardziej nic się nie stanie jak ich tam nie dodasz.
    (chyba że rozliczasz się jakąś propocją czy innym sposobem który wymusza wpisywanie
    także faktur zwolnionych.)
    Oczywiście IMO, bo każdy się bawi na swój rachunek :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1