eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości) › Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z
    Date: Sat, 25 Jan 2003 15:01:46 +0100

> [...]
    (minie
    > termin) na uzyskanie z zagranicy np homologacji od producenta a
    zapewne też
    > nie będzie chciał wystawić na używany.
    > Szukałem w Internecie ale nie znalazłem dokumentów np w pliku Pdf z
    > homologacją aut.
    >
    > Nadmienię, że pojazd jest ewidentnie ciężarowy, 16 m3, nie żadna
    kratka
    > przeróbka itp
    > Mija za 2 dni złożenie dekl o VAT i tu problem.
    > Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy
    suma.

    Nic nie przepadnie.
    Takie przypadki rozwiązuje definicja tzw
    samochodu bezspornie ciężarowego.
    Powołaj się na pismo:

    "Pismo MF z dnia 8.02.2001 r. nr PP2-813-96/01/GM
    W związku ze zgłaszanymi pytaniami i wątpliwościami
    przez podatników i organy podatkowe dotyczącymi
    stosowania przepisów § 12 ust. 3 i 4 rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
    od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), w celu zapewnienia
    jednolitego stosowania prawa podatkowego,
    na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie
    wyjaśniam:

    Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów
    z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych
    przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.)
    podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe,
    które nie posiadają homologacji producenta lub importera
    wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje
    prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu
    różnicy podatku o kwot&#234; podatku naliczonego związanego
    z nabyciem tych samochodów.
    W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym
    samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących
    bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi,
    które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub
    sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki
    właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie
    w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe,
    wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są)
    samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich
    konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje
    możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku
    (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele). "