    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zerowy dochód == zerowe koszty? PIT-36
    Date: Wed, 19 May 2004 00:28:29 +0200

    On Tue, 18 May 2004, Arkadiusz Lipiec wrote:
    [...]
    >+ - Z moich dociekań wynika, że zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku doch/od
    >+ osób fizycznych art. 24 punkt 2, przychód z działalności = dochód - koszty.
    >+ Nie ma do rzeczy nic czy dochód był 0 czy 100000. Skutki prawne są takie, że
    >+ jak są Koszty to należy mi się zwrot podatku (właśnie o to chodzi w tym
    >+ pisemku - bo US nie chce zwrócić niczego)

    No to sorry.
    Chyba źle wyłożyłeś stanowisko USu: sprawy są DWIE i ODDZIELNE.
    Jedno to uznanie za koszt.
    Warunkiem jest poniesienie kosztu "w celu uzyskania przychodu".
    Sądzę że już przejrzałeś to i owo - jak nie to szukaj "uprawdopodobnić",
    "prawdopodobne" i pochodnych - jeśli wydatki MIAŁY SZANSE (realne)
    przynieść dochód, mało - jak do PRZYNIOSŁY (np. rok później) to
    nie sądzę żeby dało się utrzymać zarzuty.

    Ale ty NAJWYRAŹNIEJ obciążyłeś kosztami z DG przychody *z pracy* !
    A *tego* - to już robić NIE WOLNO !
    Każdy rodzaj DOCHODU rozlicza się ODDZIELNIE, czyli ODDZIELNIE
    liczy różnicą "przychód minus koszt", i z wszystkich tych przychodów
    z których był DOCHÓD płaci się podatek !
    Straty TEŻ się wykazuje, ale NIC się z nimi w danym roku nie robi: jak
    w 2003 miałeś stratę w DG, to w 2004, 2005,...2008 może je "topić"
    (ale stopniowo, max połowę w roku !) w koszty.

    Wygląda na to, że:

    >+ ale to mnie po prostu wkurzyło.

    ...niesłusznie.

    >+ Czy US ma jakieś podstawy prawne aby sobie ot
    >+ tak odmówić zwrotu podatku?

    Powiem ci coś innego:
    - piszesz: "(pełna księgowość)" NA PEWNO prowadzisz PK ?
    *SAM* ??
    Bo jak nie sam to napisałbyś "a księgowa mi na to powiedziała..." !
    - niezbyt jasno (jak dla mnie) objaśniasz *czego* przyczepił się
    US: raz piszesz że "zaliczenia w koszt" (słownie: "kwestionuje
    właśnie koszty z DG" a drugi raz "należy mi się zwrot podatku"
    co NIE MOŻE mieć związku ze stratą, a JEDYNIE z próbą odliczenia
    straty z DG od innych dochodów, IMO. A "uznanie za koszt"
    oraz "prawo odliczenia straty" to dwie RÓŻNE rzeczy !

    Biorąc to powyżej pod uwagę, spytam dyskretnie: a pokazałeś swoje
    "papiery" jakiemuś doradzcy podatkowemu ?
    Sugeruję że ja co nieco poczytałem "na początek" (w tym zwyczajowe
    3000++ postów z grupy) a i tak pani z biura zaskoczyła mnie na
    pierwszej stronie KPiR...

    >+ Jaka to może być podstawa?

    Sądzę że już wiesz :]
    Przeczytaj art. 8 ustawy !

    >+ Nie mam ochoty
    >+ podarować naszemu kochanemu skarbowi państwa tych kilkuset zł. Dla mnie to
    >+ dużo, a oni to po prostu przejedzą...

    Żeby przejedli... na zdrowie... ale "przedzwonią" ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)