  • Data: 2006-03-21 09:46:59
    Temat: Re: Zarządzanie Wspólnotą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 21 Mar 2006, Jacek Walewski wrote:

    > nie mogę jednak znaleźć podstaw prawnych do tego co napisał
    > MarekZ.
    > Proszę o podpowiedzi gdzie mam szukać??

    Zakładam że wcześniej czy później się odezwie :), niemniej szukać
    w ustawie o podatku dochodowym OF. We wspólnotę jestem zamieszany,
    ale małą i w odpłatności nie wnikałem. Więc sobi pogdybam ;)
    Idea jest taka: w Polsce mamy samoopodatkowanie.
    Do tego są wyjątki.
    Na przykład zatrudnienie (umowa o pracę) itp. często powoduje że
    zobowiązany do wypłaty staje się płatnikiem i musi odprowadzać
    zaliczki.
    Zmierzam do tego że aby mieć jasność co do choćby rzeczonych
    zaliczek (a raczej ich nieodprowadzania przez wspólnotę)
    trzeba by określić najpierw które to jest źródło przychodu
    (art.10.1.2 czy art.10.1.9) i stosownie czy art.13.7, 13.8
    czy też .9
    I później dopiero dopasowywać gdzieś od okolic art.31 czy i kto
    jest płatnikiem oraz czy i jak powinna być płacona zaliczka :)

    Jak rozumiem:
    - raczej jest to działalność wykonywana osobiście
    - nie jest to usługa
    Pozostaje rozstrzygnięcie czy to może być art.13.7 bądź 13.9
    Problemem jest iż wspólnota stanowi "inną instytucję", nie jest
    osobą prawną (choć zdolność prawną ma). Czyli pod .7 się chyba
    nie łapie.
    Czy łapie się pod "umowy o podobnych charakterze" wobec 13.9?
    Nie wiem, bo tak na pierwszy rzut oka trudno rozeznać czy
    "charakter" dotyczy zarządzania czy dotyczy przedsiębiorstwa!
    (wspólnota przedsiębiorstwem nie jest).

    W sumie całość gdybania sprowadza się do wskazania, które miejsca
    ja bym uważał za wymagające wyjaśnienia dla zrozumienia *dlaczego*
    nie ma być zaliczki i ma być PIT-8C :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)