  • Data: 2008-05-19 07:32:16
    Temat: Re: Zakup eBay - sprzedaż Allegro - Urząd Skarbowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 18 May 2008, Karelin wrote:

    > Mianowicie załóżmy, że mam możliwość okazyjnego zakupu na eBayu (od osoby
    > fizycznej z UE) kilkunastu sztuk oprogramowania (nieprodukowane od kilku
    > lat, ale w fabrycznie zamkniętych pudełkach - przeleżały gdzieś w
    > magazynie),

    Czy ta osoba prowadzi DG?
    Bo tak mnie intryguje, skąd ów magazyn... :>

    > które chciałbym z zyskiem sprzedać np. na Allegro. W jaki sposób
    > tego dokonać aby pod względem podatkowym US nie miał zastrzeżeń. Dowodem
    > zakupu w tym wypadku byłby np. wydruk z zakończenia aukcji ebay (są tam dane
    > sprzedawcy, kupującego, ilość sztuk) + potwierdzenie płatności. Czy jeżeli

    Aby tak bardzo ściśle wypełnić dyspozycje par.12 rozp. o KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1
    ...to pytanie, czy sprzedający nie wystawiłby rachunku, a przynajmniej
    oświadczenia (sprzedający nie-DG bardzo nie lubią i boją się rachunków)
    zawierającego potrzebne dane i *podpisanego*?
    Idzie o par.12.3.2.d rzecz jasna.

    > prowadzę działalność gospodarczą (KPiR + VAT) mogę zakupione w ten sposób
    > towary wprowadzić do KPiR jako "zakup towarów handlowych i materiałów" - na
    > potwierdzeniu z eBay nie ma danych mojej DG (nazwa, NIP

    No popa*cz*... to ów NIP jest "twojej DG" a nie Twój osobisty? ;)

    > itp), są tylko dane osobiste (imię, nazwisko, adres).

    Pewnie w archiwach widziałeś dyskusje dotyczące tego, czy faktura zakupu
    może być "imiennie na podatnika".
    Oczywiście IMO lepiej mieć wpisane dane DG, stanowi to jednoznaczny dowód
    iż nabycie nastąpiło z "zamiarem przeznaczenia dla DG".
    Ale IMO bez przesady: jeśli wszelkie okoliczności świadczą, że faktycznie
    zakupu dokonano *w tym* celu, a w szczególności można wskazać przychód
    z DG, osiągnięty "wprost" ze sprzedaży tego *towaru*, to IMO nie ma się
    jak przyczepić. Jak się komu nie podoba, to razem z kosztami wywali
    ów przychód, a tego nie zrobi :P
    Dla jasności: nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem.
    Ale do par. 12 rozp. o prowadzeniu KPiR bym zajrzał :)
    Oczywiście opisałbym wydruk zgodnie z par.16.1

    > Z kolei przy sprzedaży, czy mogę wystawiać
    > fakturę z 22% VAT od kwoty netto sprzedawanego towaru?

    Skoro inaczej się nie da :P

    > A może można dokonać
    > takiej sprzedaży bez angażowania DG?

    Przecież to JEST DG, w rozumieniu ustawy o podatku VAT na pewno.
    Kupujesz *w celu* odsprzedaży, tak? No to wszelkie kryteria są IMO
    spełnione.
    Czym uzasadniałbyś, że to nie DG?

    > Jeżeli ktoś z szanownych grupowiczów mógłby podzielić się swoim
    > doświadczeniem

    Nie mam doświadczeń, ale nie widzę przeszkód. Jakoś tak było w dowcipie
    o ślepym koniu na wyścigach :)

    BTW: przemyślałeś też taki drobiazg:
    - *zakup* nie podlega pod VAT
    - w Polsce istnieje podatek obrotowy, nazywa się PCC, a nie podlegają pod
    niego sprzedaże ruchomości i praw podlegające pod VAT. Tylko te.

    Czyli mi wychodzi PCC do zapłacenia (PCC płaci kupujący).

    I już pamiętam, że nie mam straszyć ewidencją, bo skreślili obowiązek
    z przepisów :) (starcza deklaracja i zapłacenie).
    Oczywiście taki PCC stanowi KUP.

    pzdr, Gotfryd