  • Data: 2009-09-10 13:30:50
    Temat: Re: Wynajem- jak uniknac przychodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 9 Sep 2009, kichu wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    [...]
    > Moja ciotka ktora prowadzi biuro ksiegowe oraz tesciowa siostry, ktora jest
    > rowniez ksiegowa drążą temat i obie twierdza ze sie nie da na uzyczenie.
    > Dowiadywaly sie w dwoch roznych urzedach skarbowych.

    ŻE JAK? Czy to jest kategoria "czarny humor"? ;>

    No, jak one to wiedzą *od skarbówki*, to nie mamy więcej pytań.
    Rozumiem, że była to (dla nich i dla Ciebie) jedyna wyrocznia?
    I "drążenie" polega na szukaniu numerów do US?

    Urzędnicy US, jak zresztą większość pracowników większości firm
    i instytucji, raczej rzadko zadają sobie sami pytanie "dlaczego".
    Działają (najczęściej) na zasadzie "tak się zawsze robiło" :P
    To celem wyjaśnienia, dlaczego m.in. na tej grupie poważanie
    dla wyjaśnień US zaczyna się na poziomie przeczytania wskazanych
    w decyzji przepisów.
    Mamy przyjąć, że US podał pytającym *przepis* z którego wynika
    taka a nie inna interpretacja, i że przeczytaliście go sobie? ;)

    Moja propozycja: zacznij od Kodeksu Cywilnego.
    Sprawdź, że "użyczenie" ma status *umowy nazwanej*, tj zawiera
    własną definicję i że tak powiem "specyfikację właściwości".
    Zawarcie zaś *prawnie skutecznej umowy* stanowi ów "tytuł prawny"
    o który idzie.

    Weź sobie do kompletu jakieś wypowiedzi prawników, pierwsze
    z brzegu (uwaga: dotyczą już uchylonej ulgi, również sposób
    przypisywania przychodu dającemu w użyczenie uległ anihilacji,
    ale idzie o interpretację "tytułu"):

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/index-3_2_7_108.ht
    ml
    "Umowa użyczenia lokalu mieszkalnego czy budynku mieszkalnego
    może być niewštpliwie tytułem prawnym, o którym mówi przepis"

    http://podatki.onet.pl/1305353,pytania.html
    +++
    Urzšd Skarbowy we Włodawie NPD-415/28/04
    [...]
    Stanowisko organu podatkowego
    [...]
    Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się
    między innymi:

    1. własnoœć,

    2. umowę użyczenia,

    3. umowę najmu lub dzierżawy,

    4. inny stosunek zobowišzaniowy, z którego wynika prawo podatnika
    do korzystania z lokalu mieszkalnego.
    ---

    http://www.pit.pl/print/pages/i/666.php
    +++
    Ustawa o PIT nie precyzuje jednak co dokładnie stanowi owy „tytuł prawny”.
    W celu okreœlenia jaki dokument stanowi tytuł prawny do lokalu lub budynku
    należy sięgnšć do przepisów Kodeksu Cywilnego [...]
    [...]
    Tytułem prawnym uprawniajšcym do ulgi jest także umowa użyczenia Izba
    Skarbowa w Rzeszowie, 5 paŸdziernika 2005r., IS.I/2-4151/11/05; Pierwszy
    Urzšd Skarbowy w Poznaniu, 23 maja 2005r., PF-4/415/78/05; Urzšd Skarbowy
    w Sosnowcu, 29 kwietnia 2005r., PDII/415-4/05/DW).
    ---

    http://www.podatki.egospodarka.pl/23732,Ustna-umowa-
    uzyczenia-a-ulga-remontowa,1,65,1.html
    +++
    Tytułem prawnym do lokalu może być ustna umowa użyczenia i na tej
    podstawie podatnik mógł skorzystać z ulgi remontowej. W tej sytuacji
    podatnik musi jednak udowodnić posiadanie tytułu prawnego za pomocš
    innych dowodów. Może być nim m.in. oœwiadczenie woli drugiej strony
    umowy użyczenia.
    ---

    Ufff...

    I teraz deser: często polegałeś na informacjach od tych dwu księgowych?
    ;)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)