  • Data: 2005-10-21 09:00:46
    Temat: Re: VAT-zwolnienie/brak zwolnienia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 13 Oct 2005, gonia wrote:

    > Dnia 13-10-2005 11:17, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    >
    > Anulowanie faktury
    >
    > "Mimo iż przepisy § 43 i 44 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21

    Moment, a ja gdzieś sprzeciwiałem się anulowaniu faktury ?
    Tak "w ogóle" się sprzeciwiałem ??

    > to nie tak chyba
    > Jarek byl zwolniony, korzystal ze zwolnienia na podstawie art.113 chociaz nie
    > mial prawa do zwolnienia
    > czyli jednak byl zwolniony;-)

    Na taką logikę to ja wysiadam...
    Korzystał z przepisów do którego nie miał prawa - na pewno
    wiesz co piszesz ?

    > ale ja dalej uwazam, ze jako VATowiec nie masz prawa do wystawienia zwyklego
    > rachunku

    Wolno ci.

    > co zrobie w ramach korekty?
    > wystawie fakture VAT, nie korekte noty, tylko normalna fakture, ktora
    > zaksieguje tylko do rejestrow z adnotacja, ze sam przychod znajduje sie w kpr
    > pod pozycja x
    > mimo wystawienia faktury w pazdzierniku, skoryguje deklaracje w styczniu i
    > odprowadze odsetki - ktos rowniez uwzgledni te fakture tylko w rejestrach
    > zgodnie z okresem otrzymania nie ruszajac dochodowki

    Co z VATem ?
    Dokładniej: od jakiej kwoty zostanie wykazany, czy i przez kogo
    może zostać uznany za naliczony.

    > poniewaz dla dochodowki taki dowod poniesienia kosztu byl prawidlowy

    Przypominam definicję podatku:
    +++
    Art. 29. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem
    ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.
    Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona
    o kwotę należnego podatku.
    Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
    ---

    Wg starej ustawy było mniej jasno - ale takie były interpretacje.
    Dla uproszczenia poproszę i informację ile i czego zostanie
    wykazane jeśli na "rachunku" (omyłkowym) było 100 zł

    > no dja mi przepis, w ktorym podatnik VAT wystawia rachunek

    Stosowny przepis Ordynacji który doskonale znasz.
    Jeśli dana sprzedaż NIE podlega pod ustawę o VAT - to dotyczą
    jej przepisy ogólne.

    Na twój upór w domagania się przepisów których NIE MA - a nie
    ma ich bo są NIEPOTRZEBNE nic nie poradzę :(

    Art. 106 wyraźnie stanowi że faktury dotyczą wyłącznie SPRZEDAŻY
    oraz *wyjątkowo* przy czymś co sprzedażą nie jest:
    +++
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów
    lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników
    zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni,
    jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium
    państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub
    terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy
    ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej
    lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku
    o podobnym charakterze.
    ---

    Zaś sprzedaż w rozumieniu VAT jest OSOBNO zdefiniowany
    w wiadomym miejscu art. 2 również przez "dostawę towarów
    lub świadczenie usług".
    Jeśli coś "dostawę towarów lub świadczenie usług" nie
    podlega ORAZ dotyczy obrotu krajowego - IMO nadal
    powinien być rachunek.
    Problem w tym że nie ma dobrego przykładu NA CO można
    by taki rachunek wystawić - jak pisałem przed 1.V.2005
    były to (pokazanie przykładu) bardzo proste bo licencje
    inna niż "komputerowe" nie podlegały pod VAT.
    Tak, za cienki jestem, nie umiem podać przykładu NA CO
    można wystawić rachunek. Niemal wszystko ustawodawca
    poddał pod VAT :]
    Niemniej JEŚLI ktoś taki powód wymyśli - to IMO (bez "H")
    rachunek powinien być wystawiony i dziś.

    > nie, jakby mial byc faktura, szczgolnie w swietle terazniejszej ustawy, gdzie
    > niepodleganie pod VAT jedynie w stosunku do uslug wykonanych na terenie kraju
    > jest niezbyt czeste, toby byl faktura:P:P:P

    Możesz po polsku ?
    Dokument bez słów "faktura VAT" (tudzież np. niwykazanej stawki
    czy kwoty podatku) formanie fakturą nie jest - co IMO nie przeszkadza
    w wystawieniu korekty.

    > nie zgalebiam sie w podwyzszanie
    > nie znalalam od dawna takiego rozporzadzenia

    ...no jak kiedyś MF przed NSA przegrał to widać jeszcze jakiś urzędnik
    co to pamięta w MF nadal pracuje...

    [...]
    > zarejestrowanego podatnika, bylo to juz?;>

    JUŻ (teraz) zarejestrowanego.

    > w ten sposob mozemy przeprowadzic kazda operacje

    ??
    Jaką "każdą" ?
    Wykazuję że podatnik POWINIEN bo mu USTAWA NAKAZUJE.

    > pani z orlenu dzisiaj kazala mi zmieniac nota korygujaca nabywce
    > panie z US bedace na kontroli przyznaly mi racje, ze nie mamy do tego prawa
    > na wszelii wypadek spytalam je rowniez, co mysla o takiej korekcie
    > r-ku...spojrzaly sie na mnie tylko dziwnie
    > ja wierze w ich nieomylny wzrok:P

    Och :)

    > ale on musi je wykonac
    > sam byles nie tak dawno podobnego zdania;-)

    PODATNIK ???
    Urzędnik je musi wykonać.
    Od uchylania bezprawnych przepisów są sądy - nic na to nie
    poradzimy. Chyba byłby cyrk jakby to urzędnicy mogli
    dowolnie wylosowane przepisy uznawać za brazprawne ;)
    I przypomnę że co najmniej raz NSA ośmielił się w końcu z tego
    prawa skorzystać uznając w wyroku że przepis rozporządzenia
    jest bezprawny - BEZ odwoływania się do TK.
    Jakby to była ustawa to by musiał, AFAIK.

    > nie, jest napisane po wystawieniu faktury
    > nie ma napisane, ze po wystawieniu r-ku

    Skoro to MIAŁA BYĆ faktura...
    Przecież to nie podatnik decyduje co MIAŁ wystawić.
    Napisał co napisał - omyłkowo.
    I nie liczy się jego intencja - czy on CHCIAŁ napisać że "100 sztuk"
    czy CHCIAŁ napisać "rachunek" - jak MIAŁO BYĆ "150 sztuk" oraz
    MIAŁO BYĆ "faktura VAT" to jego psim obowiązkiem jest skorygować
    to co napisał NIEPRAWIDŁOWO.

    > bo ja byc osiolek;P

    A ja to niby co ? -:O
    Przecież każdy jak to powiadają "normalny człowiek" by odpuścił
    i poszedł sobie ;)

    [...]
    > ale po wystawieniu faktury

    A gdzie tam. Sama pisałaś że brak napisu "faktura VAT" można
    uznać za "mniejszy błąd" mimo że FORMALNIE (patrz wyżej)
    faktura to nie jest, a jak również wyżej pisałem - INTENCJA
    wystawcy się nie liczy. To co CHCIAŁ napisać czy to co MYŚLAŁ
    że jest dobrze jest jego sprawą - po stwierdzeniu że napisał
    ŹLE - nie tylko błędną ilość sztuk, ale dajmy na to dla
    daty sprzedaży TOWARU zastosował metodę dopuszczoną tylko
    dla pewnych usług (czyli "w miesiącu styczniu" :)) to
    powinien dopisać nieistniejące pozycje.

    Stan formalny mamy taki:
    - podatnik MYŚLAŁ że jest zwolniony
    - podatnik NIE BYŁ zwolniony
    - podatnik NIE JEST zwolniony i JEST zarejestrowany.

    > nikt wczesniej nie wystawil faktury, pamietasz?;-)

    Co jest potrzebne żeby dokument był fakturą ?
    To ty coś pisałaś o "mniejszym błędzie"...

    [...o koncepcie "wystawienia faktury na nowo"...]
    > zrobimy cos zyciowego
    > anulujemy blednie wystawiona faktura proszac kontrahenta o zwrot oryginalu
    > a w jej miejsce wystawimy prawidlowo fakture
    > lepiej?

    Lepiej. Zdecydowania :)
    Ale taka potrzeba jest jak faktura została wystawiona omyłkowo - tj.
    nie była potrzebna a ktoś ją wystawił.
    IMO nie ma zastosowania do naszego przypadku.

    > dalej prosze o wskazanie przepisu, ze w takiej sytuacji to r-ek

    Art. 87 par. 1 Ordynacji.
    Jak ty nie chcesz przyjąć że przepis o wystawianiu faktury jest
    przepisem SZCZEGÓŁOWYM który dotyczy tylko tych przypadków KTÓRYCH
    DOTYCZY to ja ci tego nie wytłumaczę :)

    Ów szczegół był powodem nie tylko setek dyskusji na .podatki:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=vat+zwyk%C5%82y+
    rachunek&num=100&scoring=r&hl=pl&as_ugroup=*.podatki

    ...ale również w innych serwisach:
    http://mforum.biz/viewthread.php?FID=2&TID=1760&page
    number=1

    Tu masz post w którym osobiście oberwałem za nieznajomość języka
    polskiego i po którym poczytałem sobie to i owo:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/96c224f8a43e130a
    ...tu ktoś inny się naczytał:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/2b95a73e3eed5887

    Google znalazł mi w cache stronę z vat.pl (niestety już niedostępną)
    z interpretacją IS Katowice:
    Izba Skarbowa w Katowicach, 2005.09.26, PPB1-443/873/2005
    z tekstem:
    "Po dokonaniu odpowiednich korekt należy jednak pamiętać, że
    przedsiębiorcy nie będšcy podatnikami VAT
    oraz
    ^^^^
    wykonujšcy czynnoœci nie podlegajšce opodatkowaniu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    powinni dokumentować transakcje
    wystawiajšc odpowiednie dowody księgowe, jak np. nota obcišżeniowa."

    "Na przykład nota" :> (a nie "tylko nota").

    Podatnik się mylił :]

    > nie
    > pokaz mi miejsce w ustawie badz rozporzadzeniu,ze dokumentujac czynnosc np
    > VATowiec ma obowiazek wystawic r-ek

    Po raz ostatni: podobnie jak nie ma przepisu szczegółowego pozwalającego
    pisać na grupę innego niż przepis ogólny z Konstytucji - nie ma przepisu
    szczegółowego uchylającego przepis ogólny z Ordynacji dla podatników
    VAT.
    Przepis z ustawy o VAT dotyczy CZYNNOŚCI PODLEGAJĄCYCH USTAWIE.

    > bede czytac pozniej, teraz ide do domu;-)

    Miłego wypoczynku :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)