  • Data: 2006-08-31 23:08:39
    Temat: Re: VAT - przypadki
    Od: w-w <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Oddziel od siebie dwie operacje:
    > - WYKAZANIE podatku do odliczenia (lub zwrotu).
    > Tę czynność możesz wykonać tylko w miesiący otrzymania f-ry lub następnym
    > - ODLICZENIA, które może być wykonane tylko jeśli jest od czego, bądź
    > też ZWROTU podatku, który może mieć miejsce warunkowo (m.in. musi
    > wystąpić *jakikolwiek* dochód opodatkowany)
    >
    > Faktyczne odliczenie lub zwrot może być opóźniowe wobec wykazania
    > podatku, ale wykazanie nie może być opóźnione o więcej niż miesiąc
    > od zdarzenia ponad "termin 25.".
    > Niemniej to że "nie ma od czego odliczyć" nie powoduje żeby *wykazany*
> [...]

    Chyba już kumam.
    Moje pytanie wynikało bowiem z sytuacji, jaka może mieć miejsce (planuje
    wkrótce rozpocząć DG - handel - będę na VAT). Odnośnie samego sposobu
    rozliczania VATu, nie planuje dokonywać zwrotów z US (jedynie odpisywać
    różnicę VATnależny-VATnaliczony na następny miesiąc), natomiast
    obawiałem się, czy aby w poniższej sytuacji nie "przepadnie" mi
    naliczony VAT.

    Oto przykład:

    styczeń:
    kupuje 20 sztuk przedmiotu A, 20 przedmiotu B, 20 przedmiotu C

    luty:
    sprzedaje: 10 * A, 10 * B, ale w ogóle nie sprzedaje C ponadto
    kupuje: 10 przedmiotów D

    marzec:
    sprzedaje pozostale 10 * A, pozostałe 10 * B, w ogóle nie sprzedaje C

    kwiecień:
    kwiecień:
    sprzedaje: 5 przedmiotów D i 5 przedmiotów C

    itd..

    (generalnie - miesiąc w miesiąc <coś> kupuję i <coś> sprzedaję)

    I mój (mam nadzieje, że już prawidłowy) sposób rozumowania i planowanego
    działania:

    a) Wszystkie VATy naliczone wykazuję w tym samym miesiącu (chyba nie mam
    innego wyjścia :)).

    b) Wszystkie VATy należne wykazuję w tym samym miesiącu, mogę tego
    dokonać również w miesiącu następnym (czyli rzeczone WYKAZANIE)

    c) Różnicę VATnależny-VATnaliczony przepisuję sukcesywnie z miesiąca na
    miesiąc (zakładam, że cały czas jest to wartość ujemna, dajmy na to za
    rok będzie na plus i tą różnicę będę musiał wykazać na VAT 7 i wpłacić
    do US)

    i sedno sprawy:

    d) Dla urzędu skarbowego nie ma znaczenia, że VATnaliczony za przedmiot
    C (w styczniu) "przechodzi sobie" przez 3 miesiące, aż do kwietnia -
    ważne jest to, abym na bieżąco w danym miesiącu wykazywał w ewidencji
    VATnaliczony i VATnależny (ew. w miesiącu następnym)
    oraz co miesiąc wyliczał różnicę: VATnależny - VATnaliczony - ta
    różnica jest dla US najważniejsza..?