  • Data: 2006-09-01 21:56:54
    Temat: Re: VAT - przypadki
    Od: w-w <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie umiem się oprzeć wrażeniu że zamieniłeś miejscami pojęcia "należny"
    > i "naliczony"!
    > Należny to ten który należy się Skarbowi Państwa :)

    No to chyba czegoś dotychczas nie pojąłem, albo coś mylę..
    Przykład:

    1. Kupuje przedmiot A za 122 PLN (w tym 22 PLN VATu..jakiego? :)).
    2. Naliczam marżę (50%) od kwoty netto przedmiotu A - daje mi to 150 PLN
    "mojego netto".
    3. Obliczam podatek VAT (jaki??) - otrzymuję kwotę 150 + 0,22*150 = 183 PLN.
    4. Do US wpłacam różnicę: 33 PLN - 22 PLN = 11 PLN..

    Czyli w tym przypadku: 22 PLN to VAT naliczony, 33 PLN - VAT należny..
    a może należny to już ta różnica (11 PLN)?
    Czy też odwrotnie: 22 PLN to należny, a 33 PLN to naliczony..
    Może trochę zanadto drążę..ale dotychczas posiłkowałem się przeróżnymi
    poradnikami (w tym Wyprawką Maturzysty), wg której:

    "(...) Podatek zapłacony przez przedsiębiorcę przy zakupach towarów i
    usług służących działalności to VAT NALICZONY. Natomiast podatek, który
    przedsiębiorca dolicza do ceny sprzedawanych przez siebie dóbr to VAT
    NALEŻNY. Do urzędu skarbowego przedsiębiorca wpłaca różnicę między
    podatkiem NALEŻNYM i NALICZONYM.(...)"

    a także: http://www.vat.pl/pages/i/135.php

    "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w
    fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,
    zaś w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu
    celnego. (...)"

    Słuszna uwaga :)