  • Data: 2006-09-02 08:45:00
    Temat: Re: VAT - przypadki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 1 Sep 2006, w-w wrote:

    > 1. Kupuje przedmiot A za 122 PLN (w tym 22 PLN VATu..jakiego? :)).

    Naliczonego.

    > 2. Naliczam marżę (50%) od kwoty netto przedmiotu A - daje mi to 150 PLN
    > "mojego netto".
    > 3. Obliczam podatek VAT (jaki??)

    Należny. Ten się "należy państwu".

    > - otrzymuję kwotę 150 + 0,22*150 = 183 PLN.
    > 4. Do US wpłacam różnicę: 33 PLN - 22 PLN = 11 PLN..
    >
    > Czyli w tym przypadku: 22 PLN to VAT naliczony, 33 PLN - VAT należny..

    OK.

    > Może trochę zanadto drążę..ale dotychczas posiłkowałem się przeróżnymi
    > poradnikami (w tym Wyprawką Maturzysty), wg której:
    >
    > "(...) Podatek zapłacony przez przedsiębiorcę przy zakupach towarów i usług
    > służących działalności to VAT NALICZONY.

    Pasuje.
    Ale napisałeś poprzednio tak:
    +++ cytat +++
    > a) Wszystkie VATy naliczone wykazuję w tym samym miesiącu (chyba
    > nie mam innego wyjścia :)).
    >
    > b) Wszystkie VATy należne wykazuję w tym samym miesiącu,
    > mogę tego dokonać również w miesiącu następnym (czyli
    > rzeczone WYKAZANIE)
    --- koniec ---

    ...czyli dokładnie na odwrót.
    Wykazuje się (ale niekoniecznie odlicza, bo być może się przenosi
    na później a być może występuje o zwrot) VAT naliczony a nie należny,
    i to VAT naliczony może być wykazywany "w miesiącu następnym" zaś
    VAT należny musi być ujęty w miesiącu wystąpienia obowiązku
    podatkowego a nie "kiedyś" :)
    No to protestowałem!

    pzdr, Gotfryd
    (VAT, KPiR, ZUS)