    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 24 Dec 2010 00:38:16 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: VAT od telefonów

    On Wed, 22 Dec 2010, Maddy wrote:

    > Mam taka zagwozdkę.
    >
    > Są spółki powiązane A i B.
    > Społka A korzysta z centrali spółki B.
    > Społka B co miesiąc refakturuje koszty połączeń na spółkę A.
    > Termin płatności przypada zawsze w następnym miesiącu - VAT spółka A odlicza
    > wg. terminu płatności.
    >
    > Wszystko ładnie działa.

    A mi się nie podoba.
    W tym miejscu właśnie.

    Dlaczego? - ano, wyjątkowy termin płatności dotyczy "świadczenia
    usług telekomunikacyjnych". Spółka B *NIE ŚWIADCZY* tych usług!

    O ile pamiętam, nie uregulowana prawem (za to uregulowana "czymś
    w rodzaju precedensu" w postaci wyroków Sądu Najwyższego)
    "refaktura" właśnie DLATEGO:
    - pozwala nie stosować się do przepisów nakładających szczególne
    obowiązki administracyjne (rejestracje, koncesje,...)
    - pozwala nie stosować się do przepisów nakładających szczególne
    obowiazki podatkowe (akcyza)
    - bezwzględnie wymaga podziału kosztów na podstawie "pomiaru"
    (nie może być ryczałtem)
    ...że NIE polega na "świadczeniu", lecz "wspólnym użytkowaniu"!

    Przepisy o fakturach (szczególnie polskie :>) mają ... gdzieś
    (powiedzmy) fakt, że z p. prawa cywilnego *jest* dopuszczalne
    "współużywanie", zaś owymi wyrokami SN stwierdził (również
    zachowaną w późniejszej linii orzeczniczej NSA) tezę, że przepisy
    podatkowe "nie tworzą faktów" - NAJPIERW trzeba ustalić przebieg
    procesu prawnego, a PÓŹNIEJ go opodatkować.

    Jak to wygląda w opisywanym przypadku?
    Usługa jest wykonywana przez telekom, obie firmy WSPÓLNIE
    korzystają z usługi telekomunikacyjnej!

    Oczywiście, można bronić takiej wersji: "dopuszczenie" przez firmę B
    firmy a (do używania własnej centrali) *stanowi* wypełnienie definicji
    "usługi" wg art.8 ustawy o VAT. Podobnie jak np. (być może odpłatna)
    umowa, w której A zobowiąże się że *nie będzie* dzwonić do B (albo
    dowolny inny absurdalny przykład, spełniający definicję "usługi" z art.8)

    Ale... ale ta usługa IMO (zdecydowanie!) *nie jest* już usługą "telekomunikacyjną".
    Podobnie jak nie jest nią pozwolenie, żeby sąsiad zadzwonił z naszego
    telefonu (sąsiad oczywiście ma przychód z "nieoddpłatnego świadczenia",
    ale to świadczenie NIE JEST usługą telekomunikacyjną - lecz równowartością
    zapłaty za nią!)

    W sumie, jest to inne miejsce "wstawienia" operacji trzeciej, którą
    proponuje Liwiusz (z wekslem, tyle że weksel jest po stronie zapłaty,
    a "pozwolenie korzystania" jest po stronie świadczenia, znaczy usługi).
    Tyle, że (z mocy wyroków akceptujących istnienie "refaktury" mimo
    braku jej prawnego zdefiniowania) refakturowanie jest stanem faktycznym,
    więc *nie* wymaga dodatkowych czynności.

    Tak czy inaczej - terminem podatkowym dla VAT *nie* będzie termin
    płatności z faktury wystawionej przez B.
    Traktowanie refaktury JAK faktury pierwotnej IMO jest błędne.
    To, czy powinien to być termin z "pierwotnej" faktury (który powinien
    być wykazany tym samym na refakturze), czy też termin wystawienia
    refaktury, stanowi rzecz jasna przedmiot ciekawej dyskusji :D

    > Aż spółka A zaczyna zalegać z zapłatą spółce B.

    Ale "pozorna komplikacja w VAT" to już IMVHO skutki błędnego założenia.

    > Opcja zdroworozsądkowa - a kto to sprawdzi?

    To prawda :)

    > Tyle że zmienił się stan faktyczny, i to wstecz (taka ciekawostka fizyczna).
    > Czy B powinna skorygować VAT i przenieść odliczenie na miesiąc nowego terminu
    > płatności? Czy może ta zmiana nie wpływa na VAT, bo w momencie jego
    > odliczenia istniało do tego prawo?
    >
    > Stawiam na drugi wariant, ale prawnicy spółki na pierwszy.
    >
    > Ma ktoś pomysł?

    Ja mam.
    Spytaj prawników czy B ma koncesję i dlaczego nie, skoro twierdzą ze ta
    usługa jest "telekomunikacyjna" :D (oraz co z resztą obowiązków "dostawcy
    telekomu").
    Z góry zastrzegam, że WIEM co powinni odpowiedzić aby TAKIE pytanie
    "uwalić" :P, ale IMVHO powinno to dać przynajmniej trochę do myślenia
    jak to jest z tą "usługą tele".

    Moja teza: "refaktura nie dokumentuje świadczenia danej usługi,
    dokumentuje rozliczenie współkorzystania"

    pzdr, Gotfryd