  • Data: 2006-10-21 16:40:35
    Temat: Re: Uzyczenie czy wynajem?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 21 Oct 2006, gonia wrote:

    > no .........ogólnie to ja jednak podzielam inne zdanie, co do kosztów - może
    > niekoniecznie dotyczących akurat w tym przypadku tej sytuacji, ale chyba mowa
    > ogólnie o uzyczeniu

    Tak.

    > i kosztach związanych z prowadzoną dzialalnością?

    Nie - wydatków które sš *zwišzane z użyczonym lokalem*, bez względu na to
    czy stanowiš koszt czy nie.
    Przykładowo: korzystajšcy ponosi wydatki na ogrzewanie lokalu, który jest
    jego mieszkaniem otrzymanym w użyczenie.
    "Normalnie" mógłby zaliczyć je w koszt - wprost lub proporcjonalnie do
    powierzchni wykorzystywanej na cele DG. Zapis że "nie sš kosztem" IMO
    wzbudza zastrzeżenia :(

    > jedyne co pasuje to ten podatek od nieruchomości, tak naprędce znaleziona
    > interpretacja

    Grzegorz wskazał że podatek powinien obcišżać posiadacza - mi się to nie
    widzi (i kłóci z praktykš, pytałem o *mieszkania* a widziałem post
    dotyczšcy *lokali uzytkowych* - mam podejrzenie że jest jakiœ wyjštek
    dotyczšcy właœnie lokali użytkowych i *TYLKO* jeœli sš najmowane od
    miasta - czyli podnajemcy już by to nie dotyczyło, również osoby
    korzystajšcej z użyczenia "prywatnego" a nie własnoœci społecznej).
    Ale nie mam zdrowia do czytania kolejnej ustawy :) - więc odkładam
    na półkę bez zajmowania stanowiska ;)

    > chyba że, pisząc o kosztach, masz na myśli amortyzację, to podzielam zdanie

    Nie.
    "Wydatki zwišzane z nieruchomoœciš". To mam na myœli :)
    Koszty ogrzewania, remontów itp.
    Zauważ że w interpretacji nie było o to pytania, i urzšd zgrabnie
    ominšł ten temat okreœlajšc iż ich ponoszenie *nie powoduje powstania
    przychodu*, ale nic nie piszš o tym czy po poniesieniu stajš się KUP.
    Tu:

    > Jednakże podstawową cechą umowy użyczenia jest jej nieodpłatny charakter.
    > Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego użyczający zobowiązuje się zezwolić
    > biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie
    > oddanej mu w tym celu rzeczy. W przypadku tej umowy biorący do używania
    > ponosi zwykłe koszty jej utrzymania. Umowa użyczenia ma charakter umowy
    > nieodpłatnej.

    O, i nijak nie odniesiono się do rozważań czy te wydatki sš KUP :)
    Będzie okazja zrobić kontrolę za 5 lat ;)

    > Do wydatków tych nie można jednak zaliczyć podatku od nieruchomości.
    > Należności publicznoprawne bowiem ciążą z mocy prawa na podatnikach, którzy
    > znaleźli się w sytuacji, z którą ustawa wiąże powstanie obowiązku

    Z zastrzeżeniem wyżej (że nie podejmuję się rozwikływać kto w końcu
    jest podatnikiem, acz podejrzewajšc że *TAK* jest):

    > Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podatkiem od
    > nieruchomości obciąża podatnik biorącego nieruchomość w używanie. W tej
    > sytuacji zawarta umowa użyczenia traci swój nieodpłatny charakter,

    ...to IMO US ma oczywistš rację.

    Ale pozostaje wtedy "œwiadczenie częœciowo odpłatne", i przyznam że
    jest ciekawie: niby jest przychód do opodatkowania, ale za to można
    odliczać koszty.
    CAŁE, bo art.16.2 razem z wyłšczeniem "wydatki nie sš KUP" dotyczy
    tylko korzystania w całoœci nieodpłatnego (w odróżnieniu od większoœci
    pozostałych artykułów).

    pzdr, Gotfryd