    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa pożyczki
    Date: Wed, 21 Feb 2007 18:18:18 +0100

    On Wed, 21 Feb 2007, Hikikomori San wrote:

    > a) czy to jest ok? jak nie co zmienic? na co zwrocic uwage?

    Standardowo...
    Nie ma *żadnych* regulacji, co się ma stać:
    - jeśli pożyczkodawca nie dotrzyma terminu wpłaty
    - jeśli pożyczkobiorca nie dotrzyma terminu wpłaty raty
    - jeśli stan braku wpłat stanie się "permanentny"

    > b) co to sa koszty okreslone w par 5?

    ...tego też nie ma :> - IMO nie zaszkodzi dać "w szczególności....".

    > c) cos sie od tego placi? jakies podatki? jak?

    Właśnie brakuje określenia czy PCC należy zaliczyć do "kosztów" i kto
    ma go zapłacić. Opis podatku w ustawie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    A oprócz tego, od odsetek należy się podatek dochodowy - ale to już
    jest sprawa *wyłącznie* pożyczkodawcy.

    Mam pytanie do grupowiczów :)
    Mianowicie w którym momencie powstaje w zapodanym przykładzie obowiazek
    podatkowy dla dochodowego?
    Bo na mój rozum, dopóki kwota rat nie przekroczy kwoty pożyczki (minus
    koszty), to dochodu *nie ma*.
    Dobrze kombinuję?

    BTW: Przychylam się do zdania Piotrka - zdecydowanie weksel!
    Natomiast mam poważne zastrzeżenia co do uznania *w takim przypadku*
    weksla za "weksel właściwy", czyli taki od którego kiedyś płaciło się
    tylko opłatę skarbową, a teraz nie płaci się nic.
    Dlaczego?
    Ano sposób spłaty na to wskazuje... zapłata za weksel z zasady jest
    JEDNORAZOWA. Przyjmowanie spłat w ratach wskazuje że weksel będzie
    tylko wekslem gwarancyjnym do umowy pożyczki...

    pzdr, Gotfryd