  • Data: 2007-02-21 17:29:39
    Temat: Re: Umowa pożyczki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 21 Feb 2007, Piotrek wrote:

    > Czy nie byłoby prościej (bo taniej to będzie na pewno) gdyby osoba, której
    > chcesz pożyczyć pieniądze wystawiła po prostu weksel własny?

    Jak możesz sprawdzić w wielu postach - zwyczajowo :) jestem "za wekslem".
    Natomiast nie podoba mi się sugestia "taniej".
    Co masz na myśli?
    Bo jak brak PCC, to trzeba dopilnować żeby "stan faktyczny" wskazywał
    na to, że mamy do czynienia z wekslem "właściwym" (stanowiącym pieniądz,
    który stanowi rozliczenie *w momencie przekazania*) - a spłacanie
    wartości w ratach wskazuje na to, że weksel jest zdecydowanie gwarancyjny,
    taki zaś pozwala tylko na uniknięcie podatku od gwarancji :) ale już
    nie od właściwej umowy (czyli pożyczki) :(

    Inaczej mówiąc: jeśli z deklaracji wekslowej lub umowy wekslowej
    wynika że "spłacający" (niekoniecznie ten, co dostał pieniądze
    w zamian za weksel!) ma przynieść lub przelać pieniądze i *w zamian*
    dostaje weksel to OK.
    Ale jak stan jest taki, że sporą część "wartości" już spłacił, zaś
    odbiorca cały czas ma weksel w ręku, to ewidentnie jest to weksel
    gwarancyjny :(

    Może ktoś skomentować?
    Podejrzewam że Liwiusz ma nastawiony jakiś "czujnik" na słowo kluczowe
    i mam nadzieję że się odezwie :)

    > Wtedy także możliwość dochodzenia pożyczonej kwoty byłaby bez porównania
    > łatwiejsza.

    A to *ZDECYDOWANIE*.

    Zeby była jasnosć: jestem zdecydowanie za operowaniem w podanym
    przykładzie wekslem. Uważam jednak, że jeśli umowa czarno na
    białym przewiduje spłatę "w częsciach", do tego weksel NIE
    jest na zlecenie (czyli "typowy" że tak powiem :)) to nie ma
    jak obronić się przed zarzutem że jest to weksel gwarancyjny.
    A w takim układzie PCC od pożyczki należy się swoją drogą,
    jedynie nie należy się żaden podatek od gwarancji.

    Idzie o to, żeby jeden z drugim nie uwierzył że ZAWSZE można
    za pomocą weksla uniknąć PCC "pożyczkowego", bo co do tego
    że NIEKIEDY można - nie wnoszę żadnych zastrzeżeń!

    pzdr, Gotfryd