-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!lublin.pl!news.onet.pl!.POSTED!not-for-
mail
From: tomek <t...@o...pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
Subject: Re: Samochód w DG - używany prywatnie
Date: Mon, 12 Sep 2011 16:28:01 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 90
Message-ID: <j4l4ti$jib$1@news.onet.pl>
References: <5...@n...onet.pl>
<Pine.WNT.4.64.1109121534490.1292@quad>
NNTP-Posting-Host: 89-75-60-25.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1315837682 20043 89.75.60.25 (12 Sep 2011 14:28:02 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 12 Sep 2011 14:28:02 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux i686; rv:6.0.2) Gecko/20110906 Thunderbird/6.0.2
In-Reply-To: <Pine.WNT.4.64.1109121534490.1292@quad>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:232775
[ ukryj nagłówki ]On 12.09.2011 15:50, Gotfryd Smolik news wrote:
> On Mon, 12 Sep 2011, czarny wrote:
>
>> Witam,
>>
>> mam następujące pytanie:
>> Jeśli kupię samochód "na firmę" (tzn na prowadzoną DG) i zapragnę
>> amortyzować
>> koszt zakupu samochodu przez 5 lat, łącznie z kosztami jego
>> użytkowania, to czy
>> prawo bezwzględnie zabrania jakiegokolwiek użycia tego pojazdu do celów
>> prywatnych ?
>
> Ale przecież używanie w DG to *JEST* cel prywatny.
> Chyba nie chcesz powiedzieć, że Twoja DG jest państwowa lub komunalna? ;)
> (dobra, wiem, masz na myśli cel "osobisty", ale co mi tam ;))
>
>> Samochód będzie mi potrzebny w 95% do dojazdów do pracy (miejsca gdzie
>> będę
>> świadczył usługę). No ale przecież wiadomo że czasem będę chciał pojechać
>> w góry, czy do sklepu. Kupowanie drugiego auta uważam za absurd.
>>
>> 1) czy prawo zabrania jakiegokolwiek prywatnego użytkowania takiego
>> auta ?
>
> Nie.
> Dla jasności: nie zabrania również używania w ten sposób np. wyposażenia,
> tyle, że w tym drugim przypadku jest ostra sankcja podatkowa ("wylot
> z kosztów"). Przy ST sankcji nie ma.
>
>> 2) Czy da się to jakoś zalegalizować ? np płacąc jakąś opłatę
>> "wyrównawczą" ?
>
> Nie tak.
> FORMALNIE istnieje obowiązek aby *wydatki* związane z eksploatacją
> do różnych celów rozliczać oddzielnie, a tych których się nie
> da - proporcjonalnie.
> Teoretycznie więc paliwo do "przejazdów osobistych" nie powinno być
> wliczone w koszt, bo nie ma podstawy.
>
>> mam w planie coś takiego, tzn jeśli prawo nie przewiduje, to zachowam
>> się jak
>> Robin Hood i część podatku który mógłbym rozliczyć bardziej korzystnie
>> rozliczę
>> mniej korzystnie, będąc oczywiście na bakier z prawem fiskalnym, ale
>> skarb
>> państwa wyjdzie "na zero"...
>
> Przewiduje, bo to działa w drugą stronę: aby wydatek (jakikolwiek) mógł
> być zaliczony w koszty, musi mieć stosowny *cel* zarobkowy w którym taki
> koszt można rozliczyć (bo nawet nie każdy cel zarobkowy zawsze pozwala
> rozliczyć koszt)
> Wręcz literalnie zapisali "w celu".
> Z drugiej strony są przepisy o wyłączeniu z kosztów, jeśli cel się
> zmienił.
> Podstawą zaliczenia paliwa w koszty (dla samochodu w ewidencji)
> jest więc:
> - zakup paliwa *w celu* wykorzystania do DG
> - faktyczne zużycie w tym celu.
> W innym przypadku nie powinno być zaliczone (lub pozostać) w kosztach,
> ale jak ktoś zapomni... :P
> Co do samego samochodu - amortyzacja jest takim szczególnym mechanizmem,
> że z jednej strony zakup odbywa się "z już opodatkowanych pieniedzy",
> z drugiej - inne skutki podatkowe są łagodniejsze niż przy "prostym"
> koszcie.
>
>> 3) Jak to wygląda w praktyce ? Czy przedsiębiorcy kupujący samochody
>> "na firmę"
>> przejmują się tym zakazem i nie jeżdżą w celach prywatnych,
>
> Nie ma zakazu, mimo tego:
>
>> czy też śmieją się z tego ? [o ile taki zakaz jest...] ?
>
> ...tak właśnie (chyba w istotnej większości) robią.
> Pomijają wyłączenie odliczeń "osobistych".
Co prawda podejrzewam że 80%-95% ludzi to albo niedoinformowana masa
albo zwykłe polskie cwaniaki, natomiast wbrew pozorom ich postępowanie
może być korzystniejsze dla ogółu wszystkich podatników - gdyby
odliczyli np. 5% kosztów na cele osobiste, to US miałby punkt
zaczepienia że pojazd jest wykorzystywany prywatnie, co wygenerowałoby
postępoiwanie podatkowe bo skoro 5% ujawnił to pewnie korzysta więcej
niż te 5%, i finalnie byłaby dopłata np. 5000zł podatku, przy kosztach
postępowania 50000zł.
Czyli nieujawniając się sam masz spokój i oszczędzasz krajanom
idiotycznych wydatków.
Tomek
Następne wpisy z tego wątku
- 12.09.11 14:32 tomek
- 12.09.11 15:26 Gotfryd Smolik news
- 12.09.11 16:26 marko
- 12.09.11 22:00 czarny
- 12.09.11 22:14 tomek
- 13.09.11 06:05 jureq
- 13.09.11 06:35 Dominik & Co
- 13.09.11 12:17 Borys Pogoreło
- 13.09.11 15:00 cyklista
- 13.09.11 15:30 cyklista
- 13.09.11 15:55 Gotfryd Smolik news
- 14.09.11 07:41 Dominik & Co
- 16.09.11 09:17 Gotfryd Smolik news
- 19.09.11 06:33 Dominik & Co
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro