  • Data: 2007-01-15 09:50:46
    Temat: Re: Samochod jako ST, wspolwlasciciel, amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 15 Jan 2007, Michal wrote:

    > Witam,
    > Od niedawna prowadze DG.
    > Mam samochod, ktorego jestem wspolwlascicielem (razem z ojcem). W zwiazku z
    > tym, ze ponosze sporo wydatkow na jego utrzymanie, a sluzy mi on do
    > wykonywania zlecen dotyczacych DG chce go sobie zaliczyc jako srodek trwaly.
    > I teraz mam takie oto pytania:
    >
    > 1) Dowiedzialem sie ze potrzebuje okreslenia mojego udzialu w samochodzie

    Tak.

    > + umowa nieodplatnego uzyczenia ktora spisuje z ojcem. Prawda to ?

    IMO nie. Widocznie "słyszane w tramwaju" :)
    Ustawa jasno reguluje zasady zaliczania WP i amortyzaacji ST
    u współwłaściciela.

    > 2) Moj udzial w samochodzie wynosi okolo 3000 pln, czy moge go w takim razie
    > zamortyzowac jednorazowo i wpisac w koszty, czy lepiej normalnie liniowo. Sa
    > tutaj jakies kruczki?

    Czytaj ustawy:
    http://gofin.pl/5,36,28354,4.html?PHPSESSID=1f884989
    d4b22c81b7a688688dbf2831

    11. W razie gdy składnik majštku stanowi współwłasnoœć podatnika, wartoœć
    poczštkowš tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartoœci, w
    jakiej pozostaje udział podatnika we własnoœci tego składnika majštku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majštku stanowišcych wspólnoœć
    majštkowš małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystujš składnik majštku w
    działalnoœci gospodarczej prowadzonej odrębnie.

    > 3) Koszy na ubezpieczenie rozliczam proporcjonalnie do mojego udzialu w
    > aucie ?

    Na mój gust - tak.
    Wynika z zasady ponoszenia wydatków z KC i UoPDoOF

    pzdr, Gotfryd