  • 1. Data: 2007-01-15 01:07:26
    Temat: Samochod jako ST, wspolwlasciciel, amortyzacja
    Od: "Michal" <n...@n...pl>

    Witam,
    Od niedawna prowadze DG.
    Mam samochod, ktorego jestem wspolwlascicielem (razem z ojcem). W zwiazku z
    tym, ze ponosze sporo wydatkow na jego utrzymanie, a sluzy mi on do
    wykonywania zlecen dotyczacych DG chce go sobie zaliczyc jako srodek trwaly.
    I teraz mam takie oto pytania:

    1) Dowiedzialem sie ze potrzebuje okreslenia mojego udzialu w samochodzie +
    umowa nieodplatnego uzyczenia ktora spisuje z ojcem. Prawda to ?

    2) Moj udzial w samochodzie wynosi okolo 3000 pln, czy moge go w takim razie
    zamortyzowac jednorazowo i wpisac w koszty, czy lepiej normalnie liniowo. Sa
    tutaj jakies kruczki?

    3) Koszy na ubezpieczenie rozliczam proporcjonalnie do mojego udzialu w
    aucie ?

    4) Paliwo brutto, reszta kosztow netto w koszty - VAT (jestem Vatowcem),
    oprocz spzetu audio i kosmetykow ?

    Bede wdzieczny za wszelkie sugestie

    --
    Pozdrawiam,
    Michal

  • 2. Data: 2007-01-15 09:50:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Jan 2007, Michal wrote:

> [...]
    > I teraz mam takie oto pytania:
    >
    > 1) Dowiedzialem sie ze potrzebuje okreslenia mojego udzialu w samochodzie

    Tak.

    > + umowa nieodplatnego uzyczenia ktora spisuje z ojcem. Prawda to ?

    IMO nie. Widocznie "słyszane w tramwaju" :)
    Ustawa jasno reguluje zasady zaliczania WP i amortyzaacji ST
    u współwłaściciela.

    > 2) Moj udzial w samochodzie wynosi okolo 3000 pln, czy moge go w takim razie
    > zamortyzowac jednorazowo i wpisac w koszty, czy lepiej normalnie liniowo. Sa
    > tutaj jakies kruczki?

    Czytaj ustawy:
    http://gofin.pl/5,36,28354,4.html?PHPSESSID=1f884989
    d4b22c81b7a688688dbf2831

    11. W razie gdy składnik majštku stanowi współwłasnoœć podatnika, wartoœć
    poczštkowš tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartoœci, w
    jakiej pozostaje udział podatnika we własnoœci tego składnika majštku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majštku stanowišcych wspólnoœć
    majštkowš małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystujš składnik majštku w
    działalnoœci gospodarczej prowadzonej odrębnie.

    > 3) Koszy na ubezpieczenie rozliczam proporcjonalnie do mojego udzialu w
    > aucie ?

    Na mój gust - tak.
    Wynika z zasady ponoszenia wydatków z KC i UoPDoOF

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-15 13:54:41
    Od: "Michal" <n...@n...pl>

    Ok, ale jaki dokument potrzebuje zeby okreslic moj udzial w samochodzie, nie
    ma tego w umowie.

    --
    pzdr
    Michal

  • 4. Data: 2007-01-15 14:35:55
    Od: defalk <d...@d...inv>

    Michal wrote:

> [...]
    > z tym, ze ponosze sporo wydatkow na jego utrzymanie, a sluzy mi on do
    > wykonywania zlecen dotyczacych DG chce go sobie zaliczyc jako srodek

    Mam pytanie w podobnej sytuacji. Samochod, wspolwlasnosc, ojciec i syn, obaj
    maja DG, syn amortyzuje 50% wartosci samochodu (z zalozenia, ze wpowlasnoc
    jest po 50%). Syn chce kupic od ojca drugie pol samochodu, zarejestrowac go
    na siebie. Czy bedzie mógł to drugie pol jakos wliczyc w koszty,
    amortyzowac itp?

  • 5. Data: 2007-01-15 14:38:35
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-01-2007 o 14:54:41 Michal <n...@n...pl> napisał(a):

    > Ok, ale jaki dokument potrzebuje zeby okreslic moj udzial w samochodzie,
    > nie
    > ma tego w umowie.

    Umie pisać oświadczenia ;) ?

    pozdr

  • 6. Data: 2007-01-15 14:49:43
    Od: "Michal" <n...@n...pl>

    defalk:

    A jak wliczasz w koszty paliwo, naprawy i inne (tez po 50%). Babka w US
    powiedziala ze tez trzeba tyle ile wspolwlasnosc, ale wygladala jakby nie
    wiedziala o czym mowi..

    --
    Pzdr

  • 7. Data: 2007-01-15 14:50:02
    Od: "Michal" <n...@n...pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Umie pisać oświadczenia ;) ?
    >
    > pozdr

    Umie ;)

    --
    Pzdr

  • 8. Data: 2007-01-15 15:50:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-01-2007 o 15:49:43 Michal <n...@n...pl> napisał(a):

    > defalk:
    >
    > A jak wliczasz w koszty paliwo, naprawy i inne (tez po 50%). Babka w US
    > powiedziala ze tez trzeba tyle ile wspolwlasnosc, ale wygladala jakby nie
    > wiedziala o czym mowi..

    Nie słuchać nikogo z US, można się tylko wkopać lub zdezorientować.
    Jeśli słuchać US - to tylko w ramach wiążącej intepretacji.

    pozdr

  • 9. Data: 2007-01-15 17:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Jan 2007, Michal wrote:

    > defalk:
    >
    > A jak wliczasz w koszty paliwo, naprawy i inne (tez po 50%). Babka w US
    > powiedziala ze tez trzeba tyle ile wspolwlasnosc,

    Tia... zapomniała o zasadzie "każdy płaci za swoje"!
    Jakby US udowodnił że współwłaściciel (ten "nie DG") korzysta z paliwa kupionego
    "przez firmę" (i wliczonego w KUP) to mogłoby, owszem, być interesująco... w NSA ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-01-16 07:07:58
    Od: defalk <d...@d...inv>

    Michal wrote:

    > defalk:
    >
    > A jak wliczasz w koszty paliwo, naprawy i inne (tez po 50%). Babka w US
    > powiedziala ze tez trzeba tyle ile wspolwlasnosc, ale wygladala jakby nie
    > wiedziala o czym mowi..

    Faktury na paliwo sa na mnie tylko wystawiane, wiec w 100%, to samo drobne
    czesci, olej itp. ubezpieczenie w 50%. Po prostu tam gdzie jest an fakturze
    moja firma, to 100%, tma gdzie sa na rachunku/polisie obaj wlasciciele, to
    50%.