eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSamochód bez homologacji ? Czy warto kupować i przerabiać ? › Re: Samochód bez homologacji ? Czy warto kupować i przerabiać ?
    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód bez homologacji ? Czy warto kupować i przerabiać ?
    Date: Wed, 11 Feb 2004 20:50:38 +0100

    Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w
    wiadomości news:c0dsie$kh9$1@news.onet.pl...
    > wg mnie (ale każdy odpowiada za siebie) jest tak:
    > - żeby odliczyć VAT przy zakupie samochodu, musi mieć homologację
    ciężarową
    > - żeby odliczyć VAT przy zakupie paliwa i innych wystarczy żeby w
    dowodzie
    > rejestracyjnym było "ciężarowy"
    >
    > Magda

    Ale jak się poczyta odpowiedzi US,
    to można znaleźć takie:

    "Zgodnie z art. 25 ust. l pkt 3 a ustawy[...]
    Przepis ten nie uzależnia zakazu odliczenia podatku
    naliczonego związanego z zakupem paliw od tego,
    czy podatnik ma homologację samochodu.
    W stanie faktycznym sprawy urzędowo
    potwierdzono tj. w dowodzie rejestracyjnym,
    że przedmiotowy pojazd jest samochodem ciężarowym
    - zatem powyższego ograniczenia prawa nie stosuje się"

    ale też i takie:

    "Kwestię odliczenia podatku VAT w przypadku
    nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu
    samochodów regulują przepisy art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o VAT,
    zgodnie z którym [...]
    Przepis ten bezpośrednio nie uzależnia prawa do odliczenia
    podatku VAT od zakupionego paliwa od posiadania świadectwa
    homologacji.
    Jednak dla oceny prawnej, czy samochód, do którego nabywane
    jest paliwo jest samochodem osobowym czy też samochodem ciężarowym
    rozstrzygające znaczenie ma treść świadectwa homologacyjnego,
    a nie określenie pojazdu wynikające z dowodu rejestracyjnego,
    czy też wydana w tym zakresie opinia rzeczoznawcy oraz towarzysząca im
    faktura zakupu.
    Zmiana rodzaju oraz przeznaczenia pojazdu po pierwszej rejestracji,
    z samochodu osobowego na ciężarowy powinna być potwierdzona
    uzyskaniem nowego świadectwa homologacji.
    Skoro więc podatnik nie posiada dowodu, którym jest homologacja,
    że samochód do którego dokonuje zakupów paliwa
    jest samochodem ciężarowym nie może skorzystać
    z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony"

    Każdy odpowiada za siebie :-)