  • Data: 2009-02-02 08:47:45
    Temat: Re: Rozpoczęcie DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 1 Feb 2009, Piotr wrote:

    > Ja też nie tylę zastanawiam się nad EDG tylko że w US też już podałem
    > późniejszą datę

    Przecież w US rejestracji prowadzenia DG (do NIP) dokonuje się *po*
    rozpoczęciu DG. Zgłasza się faktyczne rozpoczęcie (a nie zamiar,
    jak przy EDG).
    Już nie pamiętam czy 7 czy 14 dni na to jest.
    Pomijając dyskusje o prawidłowości złożenia przedwczesnej deklaracji
    dotyczącej stanu faktycznego (np. złożenia dziś deklaracji VAT
    za luty "bo wiem że do końca miesiąca nie będę już nic kupował
    ani sprzedawał"), deklarację NIP można skorygować.
    Albo złożyć nową (zależnie, jak ktoś uznaje, czy "przedwczesna"
    deklaracja jest prawidłowa).

    Do VAT się prowadzenia DG nie rejestruje (rejestruje się wybór, czy
    chce się być podatnikiem rejestrowanym, co skutkuje tym że jak ktoś
    się nie zarejestruje to znaczy że wybrał zwolnienie). No i dla
    VAT pojęcie "prowadzenia DG" jest inne (bo jest inna definicja
    w ustawie) a rejestracja odnosi się wyłącznie do sprzedaży (czyli
    "liczy się tylko sprzedaż", co też ma obosieczne skutki).

    > a w ZUS'ie jeszcze nie byłem.
    >
    > Czy do ZUS'u mogę iść zanim dostanę jakieś pismo od US

    Nie ma "mogę", rejestracja do ZUS jest równoległa do rejestracji
    w US! Zgłasza się ten sam fakt - czyli (do iluś tam dni od rozpoczęcia)
    zgłasza się faktyczne rozpoczęcie prowadzenia DG.
    Jedyne uzależnienie może być od GUS - bo poświadczenie z GUS należy
    zgłosić... właśnie nie pamietam, do US (NIP) na pewno, a do ZUS
    pewnie też (z okazji zgłoszenia REGONu).
    Tu zdarza się "kwiatek", bo odpowiedź z GUS można dostać po upływie
    terminów w US, więc pozostaje składać dwa razy NIP.
    Sam kiedyś zrobiłem tak, że kopię decyzji GUS złożyłem z "informacją"
    zawierającą prośbę o dołączenie do NIPu złożonego wcześniej, przyjęli
    i nikt się nie czepial, ale to było nie przy rejestracji lecz zmianie.

    pzdr, Gotfryd