    From: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ratunku :)
    Date: Fri, 07 Aug 2009 00:34:30 +0200

    Piotr Gralak wrote:
    > Hej
    > Rzucony na głęboką wodę, tonący w otchłani głupoty polskich przepisów,
    > potrzebuję waszej pomocy.
    > Od miesiąca prowadzę DG w zakresie doradztwa informatycznego
    > (62.01,02.03.Z). Świadczę usługi konsultingowe/testowanie systemu
    > informatycznego dla firmy z kraju UE.
    > Od razu zaznaczę, że zamierzam poświęcić na kwestie formalne tak mało
    > czasu i wysiłku, jak to możliwe.
    > Protestuję przeciwko zmuszaniu młodego przedsiębiorcy do przeczytania
    > 122 ustaw, 56 późniejszych zmian, 345 rozporządzeń i 12357
> [...]

    Skoro prowadzisz działalność już od miesiąca to już miesiąc temu
    powinieneś zacząć myśleć jako przedsiębiorca.

    Zapomnij więc o "chcę/nie chcę" i "zamierzam/nie zamierzam", a zacznij
    myśleć w kategoriach tego co Ci się najbardziej opłaca.

    Prowadzę podobną działalność do Twojej i mogę Ci powiedzieć, że opłaca
    się oddelegować podatki/ZUSy itp do biura rachunkowego.

    Twój czas wart jest x PLN/h. W miesiącu będziesz poświęcał na sprawy
    formalne y godzin. Księgowy za obsługę Twojej kpir weźmie z złotych
    miesięcznie.

    Wyglądałoby na to, że rachunek jest prosty - trzeba porównać x*y i z.
    Niestety nie ma tak łatwo. Podejrzewam, że nie zatrudniasz pracowników i
    te usługi testowania świadczysz sam. Masz jakieś deadline'y. Teraz
    wyobraź sobie, że robisz ostatnie testy przed releasem produktu, gdy
    nagle ktoś puka do drzwi. To miłe panie/panowie z kontroli skarbowej
    zaciekawione faktem, że masz zwroty VATu postanowiły sprawdzić czy
    dopełniasz wszystkich obowiązków wynikających ze wszystkich przepisów,
    których nie chcesz znać.

    Kontrole powinny być niby zapowiedziane wcześniej ale kontrolerzy pokażą
    Ci przepis, który umożliwia niezapowiedziane wizyty.

    Zapomnij w tym dniu o testowaniu oprogramowania. Tłumacz później swojemu
    europejskiemu kontrahentowi, że nie dotrzymałeś terminu, bo musiałeś
    wyjaśniać US, że nie wyłudzasz pieniędzy z VAT.

    Jeżeli korzystałbyś z usług biura rachunkowego to pokazałbyś kontrolerom
    tylko umowę, zapisałbyś na karteczce adres biura, pożegnał miłymi
    słowami i wrócił do testowania oprogramowania. Czy nie jest to warte
    tych z zł, które prawdopodobnie i tak są mniejsze niż x*y?

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski