    From: a...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przejecie leasingu
    Date: 8 May 2003 12:28:03 +0200

    >  "Kasuje" a i owszem. Niespełnienie jednego z warunków z art 17b powoduje, że
    > należy zwrócić uwagę na art. 17 l. Wynika z tego, że spółka A powinna ocenić
    > czy powinna korygować koszty. Nastąpi to wówczasz, gdy wartość czynszu najmu
    > w okresie leasingowania za porównywalny przedmiot, będzie niższa niż wartości
    > przyjęte w koszty. Najmy nie są niskie za auta. Polecam zebrać oferty na
    > wynajem przedmiotów w swojej miejscowści i porównać je kosztami poniesionymi
    > z tytułu rat leasingowych.

    Na wstepie dziekuje za odpowiedz.

    Skad taka interpretacja? Skad pomysl zeby czynsze leasingowe porownywac z
    rynkowymi cenami najmu? Tzn. ja rozumiem idee ale w jaki sposob takie
    postepowanie wynika z obowiazujacego prawa?

    W miedzyczasie rozmawialem z kilkoma osobami, ktorych kwalifikacje wydaja sie
    byc wysokie. (Pisze "wydaja sie" bo, jak wspominalem, sam jestem laikiem wiec
    moge bazowac jedynie na opiniach innych, byle byly dobrze uzasadnione.) Otoz te
    osoby stoja twardo na stanowisku ze nalezy stosowac "twardo" litere prawa.
    Jesli ustawa naklada warunek "zawarcia" umowy to nalezy to interpretowac
    doslownie, gramatycznie, bo nie ma tu zadnych dwuznacznosci, niejasnosci, ktore
    moglyby byc wyprostowane np. w oficjalnych wykladniach odpowiednich organow.
    Firma A zawarla umowe wiec spelnia ten warunek niezaleznie od pozniejszych
    ruchow w tej sprawie.

    Drugi argument wynika z proby (mojej, wiec zapewne nieudolnej) przenikniecia
    intencji ustawodawcy. Jak rozumiem, przy warunku na czas zawarcia umowy
    chodzilo o unikniecie sytuacji, kiedy ktos leasinguje auto na 1 miesiac (czyli
    de facto je kupuje) i wrzuca cala kwote od razu w koszty. Chodzilo wiec o
    ograniczenie wysokosci takich kosztow do rozsadnych granic. W opisywanym przeze
    mnie przypadku koszty te nie sa nierozsadne. A poza tym umowa leasingu
    przechodzi na podmiot B, ktory bedzie ten leasing _kontynuowal_. Z pktu
    widzenia fiskusa wszystko jest wiec w porzadku i nie mamy do czynienia z jakas
    proba szwindla czy narazenia Skarbu Panstwa na jakies straty.

    Prosze o uwagi. :-) Z gory dziekuje

    Adam