    From: Wojtek <c...@z...cos>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
    Date: Thu, 18 Nov 2010 10:18:40 +0000 (UTC)

    tomek wystukał, co następuje:

    > Zobacz art. 113.13 uptu, tam jest wyszczególnione owo "doradztwo".
    Tylko wyszczególnione...

    > Do końca 2008 lub 2009r. rozporządzenie "fakturowe" zawężało owo
    > pojęcia do "doradztwa będącego rzeczoznawstwem", nastomiast obecnie już
    > to zmienili. Musiałbyś się przejść do dobrego doradcy podatkowego i -
    > na bazie umowy oraz tego co faktycznie możesz robić i na co będą dowody
    > - przygotować porządny wniosek o wiążącą interpretację.

    Wydaje mi się, że bazując na 28.* zupełnie pokrywa większość usług
    okołokomputerowych poza UE, w szczególności (wspomniany wcześniej) Art. 28l

    "W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami,
    mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu
    poza terytorium Wspólnoty, usług:
    1) sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub
    cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych,
    oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku
    towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,
    3) doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz podobnych usług,
    w tym w szczególności usług:
    a) doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
    b) doradztwa w zakresie programowania (PKWiU 72.2),
    [...]
    4) przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,
    [...]
    6) dostarczania (oddelegowania) personelu,
    [...]
    - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają
    siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu."

    Wspominany jest tu PKWiU 72.1 i 72.2 które w PKWiU2008 zostały przerzucone
    (jeżeli dobrze zrozumiałem) do sekcji J.62 (http://tinyurl.com/35jg9nz)
    która zdaje się bazować (w końcu?!) na aktualnym PKD2007
    (http://tinyurl.com/3yngosu) czyli też całe 62.* (które planuję podać w
    formularzu EDG). Dorzucając do tego (starą niestety, ale w celach
    informacyjnych można się na teraz posiłkować) interpretację
    http://tinyurl.com/3yx65ug (wzmiankowana jest tam też stara PKWiU?)
    wnioskuję, że także i względem usług doradczych dot. ogólnie pojętego
    oprogramowania i sprzętu komputerowego do USA VAT dotyczyć mnie nie będzie.

    Niemniej pomysł z doradcą podatkowym jest bardzo dobry i z niego skorzystam
    - zawsze to lepiej mieć wszystko na piśmie żeby się potem nie czepiali (:

    > Chyba każdy inny kraj będzie lepszy, może jakieś Ltd. w UK, umowa o
    > dzieło z ową Ltd. i co prawda płacisz podatki także w Polsce (9% w PL +
    > to co się należy JKM), ale papiery zostają tam.

    Ew. wyjechać i wtedy zupełnie odpada druga umowa o dzieło i podatek w PL (-;

    w.