  • Data: 2005-03-25 23:05:47
    Temat: Re: Podwyższenie kosztów uzyskania przychodów
    Od: "chillin" <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > IMHO sprawa nie jest oczywista.
    > Czy chodziło o dzieło wykonalne FAKTYCZNIE w ciągu 9 godzin ?
    > (tj. nie mam pewności czy dobrze czytam: że RAZ w ciągu tych
    > godzin - czy CODZIENNIE w tych godzinach).
    >
    > Zapis moim zdaniem jest nienajlepszy - bo można odczytać go tak
    > że "wykonawca" ZOBOWIĄZUJE się być w takich godzinach.
    > A to jest sprzeczne z zasadami "dzieła"...
    > Natomiast jeśliby podstawą zapisu miało być iż wykonawca
    > uzyskuje *dostęp* (czyli może w takich godzinach przyjść - a kiedy
    > indziej nie, bo zamawiającemu nie pasuje, ale NIE MUSI przychodzić
> [...]

    Ok, Gotfryd rozbiera tu elementy umowy o dzieło, witek również - ale...
    Tomkowi raczej nie o to chodzi.
    Tomek - dla US godziny Twojej pracy będą raczej bez znaczenia. Zlecający
    może określić, w jakich godzinach życzy sobie Ciebie widzieć. Czy jest to
    element umowy o dzieło? Może być wpisany w umowę o dzieło, ale nie jest to
    elementy zasadnicze, essentialia negotii umowy o dzieło. Ale Tobie nie są
    potrzebne wycieczki do wykładu o prawie cywilnym, ani o elementach
    wyróżniających umowę o pracę. Taka godzinowa dyspozycyjność, razem z
    szeregiem innych elementów umowy, może nadawać umowie charakter umowy o
    pracę. Ale to nie Twoje zmartwienie.
    Pytanie, czy to co wykonałeś w ramach umowy miało charakter dzieła i było w
    rozumieniu przepisów o prawach autorskich utworem.
    Piszesz, że pisałeś oprogramowanie, czyli program komputerowy, czyli utwór.
    Tak, możesz liczyć 50% kosztów uzyskania przychodu.
    US będzie badał, co powstało w ramach tej umowy, czy miało to charakter
    utworu, wykonanego w ramach umowy o dzieło. Czy pisałeś swoje
    oprogramowanie, czy tworzyłeś od początku jego moduły, słowem, czy
    powstawała nowa funkcjonalność, czy dzieło miało twórczy (autorski)
    charakter.
    Nie znam całej umowy, więc nie traktuj mojej opinii wiążąco :) Moim zdaniem,
    warto wypełnić pita i wykazać 50%. Z drugiej strony - spokojny sen ponad
    wszystko!

    chillin