    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek Belki a zwrot odsetek
    Date: Sat, 24 Mar 2007 00:16:24 +0100

    On Fri, 23 Mar 2007, b...@g...com wrote:

    > no wlasnie tu jest pies pogrzebany, ze nie wiem tego na pewno. Bo
    > belkowe sie placi od dowolnych
    > przychodow kapitalowych.
    ^^^^

    A co rozumiesz przez "przychód kapitałowy"?
    Bo wygląda jak sugestia iż "wpływ na konto" :) a na pewno tak nie jest.

    > no - zwraca prowizje. Czyli np. 3,50 za przelew, ktory poprzednio
    > pobral.

    OK.

    > Ok, stan konta poczatkowy: 100 zl.
    > robie przelew 10 zl.
    > bank dolicza 5 zl za wykonanie przelewu - z tabeli prowizji i oplat.
    > stan konta = 85 zl po operacji; dla indywidualesa bez wplywu na
    > podatek (jak mniemam), dla firmy - koszt finansowy w wysokosci 5 zl.
    > skladam reklamacje, bo np. przelew nie doszedl do skutku. Bank zwraca
    > mi wiec prowizje 5 zl, ktora pobral oraz 10 zl ktorych nie przelal.
    > Zatem stan konta wynosi z powrotem 100 zl. Ale, ale - czy taki zwrot
    > nie jest przypadkiem przychodem finansowym?

    IMO - nijak.

    > dla firmy IMHO tak,

    Podstawa prawna?
    IMO układ jest taki: jeśli ów wydatek został zaliczony w koszty
    i z jakiegoś powodu podpadają pod przepis szczegółowy, ktory
    wprost każe nie korygować kosztów - to owszem, byłby to
    przychód.
    Ale jak widzisz - TYLKO, o ile UPRZEDNIO zostały zaliczone
    w koszty I istnieje w art 14 UoPDoOF (lub innym miejscu :))
    przepis nakazujący *nie* korygowanie kosztu.
    W przypadku kiedy zwrot nastąpi w okresie obliczeniowym zawsze,
    bo podatnik może nie zaliczyć wydatku w koszty i ma wtedy
    pod ręką art.14.3.3a (sprawdź!), a w przypadku jeśli nie możesz
    podać podstawę nakazującą aby zaliczyć w przychód i nie
    korygować kosztu :) (a możesz?) to dokonuje korekty kosztów
    i już.
    Tak czy siak:
    - albo nie ma kosztu i nie ma przychodu
    - albo (tylko jeśli umiesz wskazać przepis :)) przychód jest w takiej
    samej wysokości jak koszt
    ...wychodzi skutek podatkowy "zero".

    > dla indywidualesa - wpadnie w belke?

    Nijak.
    "Belkowe" to podatek od ODSETEK i innych podobnych dochodów!
    Bank przecież NIE OPODATKOWUJE "belką" wpływów na konto!
    Ten podatek jest pobierany wyłącznie od "zarobku z pieniędzy",
    czyli np. odsetek.

    > jasne, tak wlasnie myslalem.

    No to pasuje :)

    > to też...tu juz wejdzie belka?

    No, jak Twój bank ma bardzo wysokie odsetki, to od 3,50 przez miesiąc
    może mu wyjść 30 groszy odsetek (które "byś zarobił" i które bank
    POWINIEN DOLICZYĆ, czyli zwrócić, ale z OPÓŹNIENIEM), od tego wyjdzie
    jakieś 3 grosze odsetek karnych (należnych dlatego, ze przecież mogłeś
    te 30 groszy zainwestować!) i *jeśli* bank te 3 grosze zapłaci, to
    trzeba 0,3 grosza "statystycznie" doliczyć do belkowego :>
    Statystycznie, bo podstawa jest zaokrąglana - czyli jak odsetki
    wyniosą 0 do 46 groszy (i tak każda końcówka, niezależnie od
    pełnych złotych *odsetek*, dla kwot od x.50 do x.46 groszy)
    to nie zmieni się NIC, a jak odsetki będą miały końcówkę
    x,47, x,48 lub x,49 zł to podstawa skoczy o złotówkę i podatek
    o 10 groszy.
    Wyjaśniłem o co mi idzie?
    :)

    > no, prowizje wykazuje.

    Co rozumiesz przez "prowizję"?
    Przecież "zwrot kwoty" *nie jest prowizją*!

    > jasne - tak czy srak trzeba placic 19% od tego :)

    Tylko od OTRZYMANYCH odsetek!
    Nie od zwróconego kapitału, w tym ZWRÓCONYCH odsetek.
    Tylko jeśli w wyniku "kiksu" banku bank będzie musiał zwrócić WIĘCEJ
    niż byłoby "normalnie", to będzie podatek od tego "więcej".

    pzdr, Gotfryd