  • Data: 2003-03-18 12:44:08
    Temat: Re: Platnosc prywatna karta za f-re...
    Od: "B@ton" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    news:b5705m$o55$1@druid.ceti.com.pl...
    > Bede kupowal sprzet (ŚT) w USA (przez siec).
    > Chcialbym zaplacic karta, niestety karte "wypukla"
    > mam tylko prywatnie. Czy moge zaplacic ta karta?
    > Sprzet bedzie oficjalnie importowany, cena okolo 3500 USD.
    >
    > Firma jednosobowa - osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc...

    Poruszalem bardzo podobny problem ale tez nie otrzymalem jednoznacznej
    odpowiedzi. Generalnie spotkalem rozne opinie (nawet w roznych US).
    Ksiegowa, ktora "obslugiwala" firme w ktorej pracuje zabraniala takich
    praktyk. Jej argumentacja wygladala mniej wiecej tak:

    - Pracownik nie moze "kredytowac" firmy. Poniesiony wydatek (firmy) musi
    miec odzwierciedlenie w wyplywie z kasy. Nie dopuszczalna jest sytuacja aby
    pracownik kupil np. paliwo piatego, a kase zwrocono mu np 15... US moze
    takie dzialanie traktowac jako pozyczke i wyciagnac odpowiednie konsekwencje
    (podatek od czynnosci cywilno - prawnych, odsetki etc.)

    Ksiegowa proponowala udzielanie pracownikowi "zaliczek". Wtedy nie bylo
    problemu, ale pytanie brzmi: jak dlugo pracownik moze miec zaliczke, jak
    szybko powienien sie z niej rozliczyc? No i czy US takiej zaliczkli tez nie
    moze potraktowac jako pozyczki, tylko ze w druga strone...

    Kolejna sprawa to problem faktury. Pracownik dostal zaliczke (przelewem), a
    zaplacil karta. Na fakturze widnieje: "forma platnosci: karta". Czy taka
    faktura jest OK, jesli zalozymy ze firma nie posiada karty platniczej...

    Biuro rachunkowe, ktore aktualnie onsluguje moja firme nie widzi w takich
    praktykach nic zlego. Przyjmuje kazda fakture i nie zwraca uwagi na "forme
    platnosci". Wychodzi z zalozenia: Jezeli pracownik chce cos kupic "na firme"
    z wlasnych pieniedzy i nikt go do niczego nie zmusza to moze to zrobic...

    Probowalem dowiedziec sie czegos w US, ale otrzymalem, 2 rozne opinie i
    zaprzestalem wysilkow. Jeden US twierdzil ze w tym nie ma nic zlego, drugi
    ze absolutnie tak nie wolno. Co najsmieszniejsze troche "przycisniety"
    zazadal pytania na pismie i odmowil kontynuacji dalszej rozmowy. Jako ze nie
    chce sprowadzac na swoja firme ewentualnego gniewu US, pytania na pismie nie
    zadalem.

    Jak wiec widac nie wiem czy wolno czy nie. Osobiscie kupuje rozne rzeczy na
    firme, biore faktury i place KK, ale czy takie dzialanie jest w pelni
    legalne to nie wiem.

    Kolejny problem, ktore teraz mi sie nasunal to co w sytuacji: kupilem
    komputer za 1000PLN, wzialem fakture, ale firma ma stan kasy: 0 (na dzien w
    ktorym dokonalem zakupu) ... czy ksiegowosc nie bedzie miala "ale", jak to
    rozliczy?

    Pozdrawiam

    Baton