    From: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Paragon a faktura
    Date: Thu, 3 Sep 2009 08:11:14 +0000 (UTC)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

    > Ale zmiana przepisu nie powoduje skutków dla przeszłych wyroków.
    > Owszem, wyroki w "głupich" sprawach podatkowych powodowały zmiany
    > w przepisach - np. kiedyś w przepisie było, że dochodem z DG jest
    > sprzedaż ST *używanych* w DG.
    > I po wyroku, kiedy US łupnął podatnika za sprzedanie czegoś-tam,
    > co (jak wykazał) "było używane", mimo że nie było nigdy wpisane do
    > EST (a tym samym amortyzacji nie odliczono), przepis w końcu
    > zmieniono. Dla "łupniętego" podatnika pociecha taka, że zadziałał
    > pro publico bono ;) (i dopłacił koszty sądowe do interesu).

    znaczy nie mozna sie potem odwolac, jak nakazano zmiane, bo jakis przepis
    był np. niezgodny z innymi?

    > Przypadki, kiedy sądy postawiły intencję *przed literą*, należą
    > do dość rzadkich.
    > "Intencję" rozważa się wg "prawa rzymskiego" *po* sprawdzeniu co
    > wynika z litery. "Prawo rzymskie" w cydzysłowie, bo oczywiście
    > jest (współcześnie) traktowane mocno wybiórczo :P (tam gdzie
    > politykom i prawnikom wygodniej).
    > Prawo stało się po części sztuką dla sztuki.

    zdarzaja sie rzadko, wlasnie dlatego ze mamy głupich urzedników.
    Przeciez wlasnie wskazalismy, ze sa przypadki kiedy wlasnie tak powinno sie
    zrobic. Skoro nie zrobiono, nic dziwnego, ze takie przypadki sa rzadkie.

    > Niedobrze, bo łatwo o "casus Kluski".
    > Komuś się nie spodobasz, to sobie jego wujek/szwagier/... będący
    > dowódcą najbliższej jednostki wojskowej przypomni, że wojsko
    > ma prawo wziąć "na ćwiczenia" samochód, który masz wpisany do EST :>
    >
    > Po prostu - takie prawo można stosować *wybiórczo*, dając w kość
    > wylosowanym/wybranym na zasadzie "jeden z miliona".

    o to je zmieniac.
    Ale w miedzyczasie nie gnebic podatników głupimi przepisami.

    > A to zgoda, ale należy pisać: "dobrze by było", bo "powinni"
    > wg prawa oznacza mniej więcej że "są zobowiązani, a jak tak nie
    > to..." :)

    ale ja nie uwazam, ze dobrze by było.
    Uwazam, ze powinni miec taki obowiazek.

    > Tu jest sprawa sporna - na .prawo ktoś wywodził, że wg Konstytucji
    > prawo do oceny prawidłowości prawa ma obywatel (!), zaś prawo
    > do oceny tej prawidłowości (znaczy oceny prawidłowości oceny
    > prawidłowości) ma sąd.
    > A urzędnik nie - bo wiążą go regulacje wynikłe z *umowy*.
    > Skoro przy umowie o pracę (lub akceptacji mianowania) zobowiązał
    > się, że będzie przestrzegał przepisu, to musi to robić, bo
    > naraża się na sankcje dyscyplinarne.
    > I chyba coś *w praktyce* w tym jest...

    ale znowu piszesz, ze urzednik czego nie moze nie dlatego, ze tak byłoby
    epiej, tylko ze jakies kolejne prawo mu tego zakazuje (umowa). To w takim
    razie, do diaska, zmienmy jego umowe. Skonczmy z głupkami w okienkach i
    wymagajmy od urzedników pomgania podatnikom. Jak widac, ze ktos ewidetnie
    lupie US, niech taki urzedas od razu sie zorientuje i umie goscia postawic
    do pionu, ale nie w przypadku jak widac, ze to nie zła wola podatnika a
    jakies idiotyczne przepisy spowodowały tak a nie inna sytuację.

    P.S. Moze jestem za młody, ale mnie sie naprawde nie miesci w glowie, zeby
    ukarac kogos za to, ze skle funkcjonował w ten sposób, ze najpierw
    wystawiał fakture a potem wydawał towar (czy odwrotnie...) - to jest tak
    nielogiczne, niesprawiedliwe, ze az rece opadaja.