eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiParagon a fakturaRe: Paragon a faktura
  • Data: 2009-08-31 23:17:15
    Temat: Re: Paragon a faktura
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sun, 30 Aug 2009, crazy bejbi wrote:

    > s...@a...pl pisze:
    >
    >> Całość. A druga sprawa, że jeśli chciałbyś na firmę, to bym Ci odmówił jej
    >> wystawienia lub dopisał, że zakupy były "na cele nie związane z DG".
    >
    > tak z ciekawości - na jakiej podstawie jesteś wyrocznią, że coś _NIE_ służy
    > mi osiągnięciu przychodu ? Bo nie rozumiem ... ?

    To nie chodzi o wyrocznię, tylko potencjalną możliwość "załapania"
    przez US, że coś nie jest tak. Że *ściśle* zgodnie z ustawą
    nie jest spełniona definicja kosztu uzyskania.
    Z moich kontaktów w US wynika, że "panienka z okienka" w ogóle tego
    nie kojarzy, ja sam wiem tylko dlatego że dawno temu grupowiczka Orka
    standardowo załatwiała prostym pytaniem wszystkich chętnych do
    wrzucania w koszty wyposażenia posiadanego "przed startem" DG :),
    więc jest prawdopodobne że kontrola się *nie* przyczepi, zaś Twoje
    pytanie pokazuje inną lukę w konstrukcji: otóż wymóg "zamiaru",
    a ściślej biorąc cytat z ustawy: "nabycia *w celu*", nie dotyczy
    właśnie środków trwałych.
    Ale materiałów, wyposażenia i wszelkich innych kosztów (dotyczy) jak
    najbardziej, przeczytaj art.22.1:
    http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html
    "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów"

    Wydatki poniesione *w innym celu* (np. osobistym), zaś dopiero później
    przekwalifikowane/zużyte w celu osiągnięcia przychodu nie są
    "poniesione w celu".
    Są "poniesione w jednym celu a zużyte w innym".
    Nie spełniają więc definicji kosztów uzyskania w rozumieniu ustawy.
    Żeby nie było: litera prawa kłóci się tu wyraźnie z celem dla którego
    tworzoną definicję, ale co na to poradzę... ustawodawca uparł
    się TAK napisać.
    Kontrola się "przyczepi albo i nie" - przypomnę, że była
    kiedyś sprawa (wygrana przez US przed NSA!) o nieprawidłowo
    wystawiane f-ry, kiedy nieprawidłowość dotyczyła wystawienia
    f-r kilka minut przed wydaniem towaru (co nie jest rzadką
    praktyką w hurtowniach, ale akurat było dokumentowane dokładnym
    czasem na f-rze i dowodzie wydania :P).

    Oczywiście do wymogu "poniesienia w celu" są wyjątki - pierwszym
    jest wspomniana amortyzacja ST, innymi są regulacje szczegółowe np.
    z rozporządzenia o KPiR, kiedy to ów zamiar nie wynika
    z dokumentów pierwotnych, lecz rozporządzenie pozwala na
    dokumenty wtórne w postaci dowodów wewnętrznych (np. "częściowe"
    koszty wynikłe z eksploatacji lokalu).

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1