eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPIT36L - pytania › Re: PIT36L - pytania
  • Data: 2009-04-20 09:36:53
    Temat: Re: PIT36L - pytania
    Od: Tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia 20-04-2009 o 11:09:42 Zbigniew Braniecki <z...@g...com>
    napisał(a):

    >
    > 1) W PIT/B mam rubryke "nalezne zaliczki", a w PIT36L "faktycznie
    > zaplacona zaliczka". Czym one sie roznia? Czy powinienem w oba wpisac
    > to samo? Na dodatek, czy powinienem wpisac z odsetkami czy bez?

    To tak jak w sklepie: "należy się 100zł", a to czy zapłacisz to już inna kwestia.
    Z tego co piszesz to płaciłeś, tyle że czasami po terminie - ale odsetki
    to jest kara za spóźnienie a nie należność więc ich nie uwzględniasz.

    >
    > 2) "Koszty uzyskania przychodu" - kiedy przegladalem ustawy i

    Jaki ustawy?

    > rozmawialem z milymi paniami w urzedzie podatkowym, wynioslem
    > przekonanie, ze nie moge miec kosztow uzyskania przychodu jesli jestem
    > na liniowym. Pewnie cos pomieszalem. Jak to jest?

    J.w. w jakich ustawach to wyczytałeś? Bo domyślam się że chodzi o odliczenia
    "pozakosztowe" - a nie o same koszty.

    > 2.1) Co moge a czego nie moge wpisac do kosztow uzyskania przychodu?

    To masz w owych ustawach :) (Konkretnie ustawa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, art. 22-23 i jeszcze coś tam w 24-26 się przebija).

    > 2.2) Jaka jest maksymalna wysokosc kosztow uzyskania przychodu?

    Zależy m.in. od tego, ile masz pieniędzy do przetrwonienia i ile kredytów/pożyczek
    dostaniesz dodatkowo :)

    > 2.3) Czy jesli wplacalem zaliczke w wysokosci 19% uzyskanego
    > przychodu to moge teraz wpisywac koszty uzyskania go?

    powinieneś skorygować swoją KPiR za 2008 - dlatego że PIT/B powinien wynikać z KPiR

    > 2.4) Jak to robic teraz (w sensie - od tego miesiaca), co moge
    > wpisywac? To jest doradztwo wiec nie mam kosztow jak wynajem budynku,
    > materialy itp.

    Jak nie masz kosztów to nie wpisujesz, bo nicby co miałbyś wpisać.
    Ale koszty raczej jakieś masz. Jeśli faktycznie nie masz żadnych, to rozważ ryczałt
    17%.

    > 2.5) Nie zbieralem (poniewaz nie wiedzialem) zadnych kwitow czy
    > rachunkow w zeszlym roku, czy bez nich nic nie moge wpisac do kosztow
    > uzyskania przychodu? (czy moze jak w przypadku artystycznych - 50%
    > kosztow?)

    Upraszczając - brak kwitu oznacza brak kosztu (tzn nie masz jak dowieść że był koszt,
    chyba że masz jakieś przelewy czy inne papierzyska, ale bez faktury/rachunku to
    większość
    przy kontroli i tak wyleci)

    >
    > 3) Jest tez "podatnik dokonywal transakcji z zagranicznymi podatnikami
    > wg art 25a ust 1." - rozumiem, ze to dotyczy unikania podwojnego
    > opodatkowania. W moim przypadku moja firma dokonywala tranzakcji za
    > ktore podatek odprowadzam w Polsce, a VAT-u nie place (zerowa stawka),
    > wiec to mnie nie dotyczy?

    Ale to dotyczy podmiotów powiązanych (co to oznacza też tam gdzieś zapisali).

    Do tego VAT na pewno nie wynosi 0%, po prostu go nie ma, ew., przyjęło się
    że zamiast stawki pisze się "np" - od "nie poddlega" (i faktura też powinna być
    odpowiednio wystawiona - adnotacja że VAT płaci nabywca)


    Chyba powinieneś zasięgnąć rady jakiegoś fachmana, bo chyba nie wiesz na razie
    za dużo, za to dużo masz do stracenia.


    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1